بورس (زندان جذاب نقدینگی)
این یک وبلاگ آموزشی درباره آشنایی با بازارهای مالی و به ویژه بازار اوراق بهادار یا بورس است. هر یک از بازدید کنندگان حتی می توانند در قالب سوال طرح موضوع نمایند و در اولین فرصت مطالب مورد نیاز آموزشی در این خصوص در همین وبلاگ ارایه خواهد شد.
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/٢٧
نام کشور

واحد پولی

اتریش یورو
اتیوپی بیر
اردن دینار اردن
استرالیا دلار استرالیا
اسرائیل شکل
آفریقای مرکزی فرانک آفریقای مرکزی
آفریقای جنوبی رند
افغانستان افغانی
آلبانی لِک
الجزایر دینار الجزایری
السالوادور کولون السالوادور
آلمان یورو
امارات متحده عربی درهم
آنتیگوا و باربودا دلار کارائیب شرقی
اندونزی روپیه اندونزی
آنگولا کوانزا
اوگاندا شیلینگ اوگاندا
اوکرائین گریونا
اکوادور سوکره
آمریکا دلار آمریکا
ایتالیا یورو
ایران ریال ایران
ایرلند پاوند ایرلند
ایسلند کرونا
باربادوس دلار باربادوس
بحرین دینار بحرینی
برزیل کروزیرو
بریتانیا پوند
بلاروس روبل جدید
بلژیک یورو
بلغارستان لف جدید
بلیز دلار بلیز
بنگلادش تاکا
بنین فرانک
بوتان روپیه
بوتسوانا پولا
بورکینافاسو فرانک سی‌اف‌آ
بولیوی بولیویانو
پاراگوئه گوارانی
پاناما بالبوآ
پاکستان روپیه پاکستان
پرتغال یورو
پرو سول جدید
پورتوریکو
تاجیکستان سامانی
تانزانیا شیلینگ تانزانیایی
تایلند بات
تایوان یوان تایوان
ترکمنستان منات ترکمنستان
ترکیه لیر
ترینیداد و توباگو دلار ترینیداد و توباگو
تونس دینار تونس
تونگا پاآنگا
جامائیکا دلار جامائیکا
جمهوری آذربایجان منات
جمهوری چک کرون چک
جمهوری خلق چین یوان
جمهوری دومینیکن پزو دومینیکن
جیبوتی فرانک جیبوتی
چاد فرانک سی‌اف‌آ
دانمارک کرون دانمارک
دومینیکا دلار کارائیب شرقی
روآندا فرانک روآندا
روسیه روبل
رومانی لئو
زامبیا کواچا
زلاند نو دلار زلاندنو
زیمبابوه دلار زیمبابوه
ژاپن ین
سائوتومه و پرنسیپ دوبرا
ساحل عاج فرانک سی‌اف‌آ
ساموآ تالا
سان مارینو یورو
سری‌لانکا روپیه سری‌لانکا
سنت کیتس و نویس دلار کارائیب شرقی
سنت لوسیا دلار کارائیب شرقی
سنت وینسنت و گرنادین دلار کارائیب شرقی
سنگاپور دلار سنگاپور
سنگال فرانک سی‌اف‌آ
سوئد کرون سوئد
سوئیس فرانک سوئیس
سوازیلند لیلانگنی
سودان دینار سودان
سورینام گیلدر سورینام
سوریه لیره سوریه
سومالی شیلینگ سومالی
سیرالئون لئون
سیشل روپیه سیشل
شیلی پزو شیلی
صربستان دینار جدید صربستان
عراق دینار عراق
عربستان سعودی ریال سعودی
عمان ریال عمان
غنا سدی
فرانسه یورو
فلسطین ؟
فنلاند یورو
فیجی دلار فیجی
فیلیپین پزو فیلیپین
قبرس پوند قبرس
قرقیزستان سوم قرقیزستان
قزاقستان تنگه
قطر ریال قطر
کامبوج ریل کامبوج
کامرون فرانک سی‌اف‌آ
کانادا دلار کانادا
کره جنوبی وون کره جنوبی
کره شمالی وون کره شمالی
کرواسی کونا
کاستاریکا کولون کاستاریکا
کلمبیا پزو کلمبیا
کنگو فرانک سی‌اف‌آ
جمهوری دموکراتیک کنگو فرانک کنگو
کنیا شیلینگ کنیا
کوبا پزو کوبا
کومور فرانک کومور
کویت دینار کویت
کیپ ورد اسکودو کیپ ورد
کیریباتی دلار استرالیا
گابون فرانک سی‌اف‌آ
گامبیا دالاسی
گرجستان لاری
گرنادا دلار کارائیب شرقی
گوآتمالا کتسال
گویان دلار گویان
گینه فرانک گینه
گینه استوایی فرانک سی‌اف‌آ
گینه بیسائو فرانک سی‌اف‌آ
لائوس کیپ
لتونی لاتس
لبنان لیره لبنان
لسوتو لوتی
لوکزامبورگ یورو
لهستان زلوتی
لیبریا دلار لیبریا
لیبی دینار لیبی
لیتوانی لیتاس
لیختن اشتاین فرانک سوئیس
ماداگاسکار فرانک ماداگاسکار
مالاوی کواچای مالاوی
مالت لیره مالت
مالدیو روفیا
مالزی رینگیت
مالی فرانک سی‌اف‌آ
مجارستان فورینت
مراکش درهم مغرب
مصر لیره (پوند) مصر
مغولستان توگریک
مقدونیه دنار
موریتانی وگیه
موریس روپیه موریس
موزامبیک متیکال
مولداوی لئو
موناکو یورو
مکزیک پزو مکزیک
میانمار کیات
نامیبیا دلار نامیبیا
نپال روپیه نپال
نروژ کرون نروژ
نیجر فرانک سی‌اف‌آ
نیجریه نایرا
نیکاراگوآ کوردوبا اورو
واتیکان یورو
ونزوئلا بولیوار
ویتنام دونگ
هائیتی گورد
هلند یورو
هندوراس لمپیرا
هندوستان روپیه
هنگ کنگ دلار هنگ کنگ
یونان یورو
یمن ریال یمن



نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/۱٩

·        انتشار اطلاعات

چه اطلاعاتی نیاز است تا در ترکیب تجاری به عموم اطلاع رسانی شود؟

بر اساس قانون تجارت برنامه‌های ادغام، اتحاد، اکتساب، تجزیه توسط شرکت‌های خصوصی باید 30 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی سهامداران به زبان ملی اندونزیایی در روزنامه رسمی اطلاع‌رسانی شود. مقررات IXG.1 در ترکیب تجاری، شرکت‌های سهامی عام را ملزم به اطلاع‌رسانی در دو روز بعد از تأیید برنامه تهیه شده هیئت نمایندگان شرکت می‌کند. اطلاعیه دوم باید طی 30 روز بعد از ادغام و اتحاد منتشر شود.

بر اساس مقررات هیات نظارت بر موسسات مالی[1] اکتساب‌کننده یک شرکت سهامی عام موظف است کلیه برنامه‌های مذاکرات را به هیات نظارت بر مؤسسات و بورس‌های سهام مربوط و عموم ارایه نمایند. معمولا اساسنامه مورد توافق به هیات نظارت بر موسسات مالی ارایه خواهد شد.

مقررات هیأت نظارت بر مؤسسات مالی، شرکت‌های سهامی عام را ملزم می‌کند تا حداکثر دو روز کاری بعد از تصمیم گرفته شده یا بعد از بروز وقایع با اهمیت که ممکن است بر ارزش اوراق بهادار شرکت یا تصمیم سرمایه‌گذاران اثر بگذارد، اطلاع‌رسانی عمومی کنند.

·         الزامات افشا برای سهامداران

الزامات افشای اطلاعات برای سهامداران عمده شرکت چیست؟ در شرایط ترکیب تجاری آیا الزامات اثرگذار هستند؟

هیأت نظارت بر مؤسسات مالی هر سهامداری که حداقل 5 درصد از سهام یک شرکت سهامی عام را داراست را به گزارش‌دهی در حداکثر 10 روز بعد از تغییر در میزان سهام، اکتساب یا فروش ملزم می‌کند.

درصورتی یک بانک اکتساب گردد، بانک مرکزی اندونزی ملزم است اطلاعات مالی سهامداران نهایی اکتساب‌کننده را منتشر کند. هیأت نظارت بر مؤسسات مالی هم‌چنین افشای این اطلاعات را برای اکتساب شرکت‌های سهامی ضروری می‌شمرد. اکتساب‌کننده هم‌چنین باید تسویه‌حساب مالی و نقدینگی از بانک هدف را بعد از این‌که سهامدار عمده شده است، فراهم کند.

هیأت نظارت بر مؤسسات مالی مقررات جدیدی برای عرضه‌های ثانویه وضع کرده است که به‌وسیله سهامداران عمده شرکت‌های سهامی عام به‌کار گرفته می‌شود. سهامدارانی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارد باید اعلامیه ثبت را به هیأت نظارت بر مؤسسات مالی تسلیم کنند.

·        وظایف مدیران و سهامداران کنترل‌کننده

وظایف مدیران شرکت در قبال سهامداران شرکت، اعتباردهندگان و سهامداران شرکت در شرایط ترکیب تجاری چیست؟ آیا سهامداران کنترل‌کننده وظیفه مشابهی دارند؟

علاوه بر وظایف محوله استاندارد که در سؤال 3 بدان اشاره شد، هیئت‌مدیره هر شرکت باید طرحی برای پیوستن یا ترکیب تجاری به‌منظور تصویب در هیئت نمایندگان و سپس سهامداران شرکت خود فراهم کند.

هم‌چنین هیئت‌مدیره ملزم به مشخص کردن هرگونه تغییرات اساسی در کسب و کار شرکت، وضعیت مالی در نتیجه انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت، رفتار کارکنان و هر تغییر دیگر در شرکت را در نتیجه ترکیب است. همه این موارد باید در طرح شرکت به‌صورت شفاف بیان شود.

در غالب یک اصل کلی، یک ترکیب تجاری نباید برای منافع شرکت، سهامداران اقلیت، کارکنان و اعتباردهندگان خطرآفرین باشد. بر اساس قانون اندونزی اعتباردهندگان حق زیادی در توقف فرآیند ادغام دارند.

 

·        حقوق مربوط به تأیید و ارزشیابی

75 درصد از سهام دارای حق رأی باید در مجمع سهامداران که برای تصویب برنامه برگزار می‌شود، حاضر باشند و آن طرح باید به تصویب 75 درصد آرای حاضر برسد. الزامات رأی‌گیری و حد نصاب مشابه برای طرح‌ها به‌منظور فروش یا انتقال بخش عمده‌ای از دارایی‌ها شرکت به‌کار گرفته می‌شود. اگر معاملات تضاد منافعی با سهامداران یا مدیران یا اعضای کمیسیون شرکت یا وابستگان آن‌ها (یک سهامدار حداقل با 20 درصد سهام) داشته باشد در آن صورت مصوبه سهامداران مستقل الزامی می‌شود. اتحاد و ادغام موجب انتقال سهامداران از شرکت اتحاد یا ادغام شده به شرکت جدید می‌شود. به‌طور معمول، حسابرسان مستقل برای تعیین سرمایه سهمی شرکت جدید ارزشیابی خواهند کرد.

 ·        معاملات خصمانه

مفروضات خاص برای معاملات خصمانه چیست؟

در عمل، یک ادغام، اتحاد یا اکتساب منجر به ترمیم مدیریتی به اندازه حذف کارکنان بدون کارایی می‌شود. ترکیب تجاری خصمانه که هیچ شرکتی تمایل به آن ندارد، در اندونزی معمول نیست. ترکیب تجاری به‌طور معمول توسط سهامداران کنترل‌کننده شرکت آغاز می‌شود. به‌عنوان مثال برای ترکیب بانک این مساله به‌وسیله دولت برای حمایت از تلاش‌ها به‌منظور بهبودی اقتصادی یا به کاربردن سیاست‌های جاری بانک مرکزی اندونزی برای کاهش تعداد بانک‌ها چنان‌چه موجب تقویت شرایط مالی و سرمایه‌شان شود، انجام می‌شود.

بر اساس قانون تجارت ترکیب تجاری باید مطابق با:

·         منافع شرکت، سهامداران اقلیت و کارکنان آن باشد.

·         منافع عمومی، شامل حقوق اعتباردهنده باشد، و

·         شامل اصول رقابت عادلانه در فضای کسب و کار باشد.

هم‌چنان که در سؤال 4 ذکر شد، گروه‌های درگیر باید ترکیب تجاری را به‌وسیله برنامه ادغام، اتحاد و اکتساب آغاز کنند. هیأت نظارت بر مؤسسات مالی اندونزی، شرکت‌های سهامی عام را ملزم به ثبت نزد هیأت نظارت و اطلاع‌رسانی شفاف می‌کند.



[1]. Bapepam Regulation

 




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/۱٩

ادغام، اکتساب و اتحاد در اندونزی

 

·        ترکیب تجاری چگونه اتفاق می‌افتد؟

در کشور اندونزی ترکیب تجاری ممکن است به اشکال مختلف مانند ادغام، اکتساب و اتحاد[1] رخ دهد.

قانون شماره 1 سال 1995 مربوط به شرکت‌های با مسئولیت محدود (7 مارس 1995) جنبه‌های ادغام، اکتساب و اتحاد را در ترکیب تجاری شرکت‌ها معرفی می‌کند. در گذشته، ادغام، اتحاد و اکتساب و موافقت‌نامه‌های تجاری مربوط به آن تحت قانون مدنی و تجاری اندونزی (که بر اساس قانون هلند نوشته شده بود) صورت می‌گرفت. مقررات تکمیلی، به نام مقررات دولتی شماره 27 سال 1998 مربوط به ادغام، اتحاد و اکتساب ( 24 فوریه 1998)جزییات بیش‌تری از موارد فوق را مشخص می‌کرد.

در سال 2007 قانون شماره 40 مربوط به شرکت‌های مسئولیت محدود (16 آگوست 2007) موسوم به قانون تجارت جایگزین قانون شماره 1 سال 1995 شد. قانون تجارت ادغام را "اقدام قانونی که به‌وسیله یک یا چند شرکت برای ادغام با سایر شرکت‌ها انجام می‌شود که بر اساس آن دارایی و بدهی‌های شرکت ادغام شده به شرکت دیگر منتقل و شرکت ادغام شده منحل می‌شود" تعریف می‌کند. هم‌چنین اتحاد را "اقدام قانونی که در نتیجه آن دو یا چند شرکت با یک شرکت جدید که طی مراحل قانونی دارایی و بدهی‌های شرکت‌های متحد شده را به‌دست می‌آورد متحد می‌شوند و به تبع آن شرکت‌های متحد شده منحل خواهند شد" تعریف می‌کند. تعریف قانون تجارت از اکتساب نیز به این صورت است: "اقدام قانونی انجام شده توسط یک فرد یا یک موجودیت مستقل برای به‌دست آوردن سهام یک شرکت که در نتیجه آن کنترل شرکت تغییر خواهد کرد". همچنین قانون تجارت تجزیه[2] را اقدام قانونی که به‌وسیله یک شرکت به‌منظور جدا کردن فعالیت‌های تجاری‌اش صورت می‌گیرد که در نتیجه آن همه دارایی‌ها و بدهی‌ها شرکت به دو یا چند شرکت دیگر[3] یا بخشی از دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت به یک یا چند شرکت[4] منتقل می‌گردد.

در ادغام یا اتحاد، سهامداران شرکت متحد یا ادغام شده، سهامداران شرکت جدید حاصل از ادغام و اتحاد خواهند بود. بنابراین شرکت‌های ادغام یا متحد شده منحل می‌شوند بدون آن‌که در ابتدا تسویه شوند.

در عمل در اندونزی اتحاد کم‌تر از ادغام اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل آن این است که در اتحاد یک شرکت جدید که به مجوزهای جدیدی نیاز دارد، ایجاد می‌شود. در تکمیل یک ادغام، شرکت جدید ممکن است نام خود را تغییر داده و اساسنامه شرکت را برای فعالیت‌های مدنظر خود تطبیق دهد.

قانون تجارت یک فرآیند طولانی را برای هیئت‌مدیره شرکت هدف با توجه به اکتساب سهام شرکت مدنظر می‌گیرد. قانون تجارت هیچ درصد خاصی را به عنوان معیار اکتساب در نظر نمی‌گیرد و عامل تعیین‌کننده، تغییر در کنترل شرکت است. با وجود این بر اساس مقررات دولتی (مقررات شماره 27) عامل تعیین‌کننده در اکتساب به سهامداران عمده شرکت سروکار دارد (عمده در این متن ممکن است سهام بالای 50 درصد یا پایین آن را شامل شود اما شامل آن سهامداری که بیش‌ترین سهام را دارد، خواهد بود). قانون همچنین اجازه تسریع‌ در فرآیند را که به وسیله آن خریدار، سهام را از سهامداران موجود به‌صورت مستقیم خریداری می‌کند، (که این کار ممکن است منتج به تغییر کنترل شرکت گردد) می‌دهد. علاوه بر این بر اساس این مقررات برای خرید مستقیم سهام شرکت برنامه اکتساب از هیئت‌مدیره شرکت اکتساب‌کننده و اکتساب شونده چندان ضروری نیست.

تا زمانی‌که تعریفی از "کنترل" در قانون تجارت وجود ندارد توانایی کنترل مدیریت یا عملیات شرکت با کنترل، رأی دادن، شرکت در کمیسیون‌ها،  جلسات هیئت‌مدیره تعیین می‌شود.

تجزیه نیز یک نوع تفکیک تجاری است. در حالت تجزیه کامل شرکت به وسیله اقدامات قانونی، دارایی‌ها و بدهی‌ها را منتقل می‌کند و موجودیت شرکت متوقف می‌شود؛ درصورتی‌که در تجزیه ناقص شرکت هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تا سال 1995، قانون تجارت تنها مقرراتی در مورد انتقال دارایی‌ها داشت (به استثنای بدهی‌ها). 75 درصد رأی سهامداران عمده برای فروش یا انتقال بیش از 50 درصد دارایی‌های خالص شرکت (یعنی دارایی‌ها منهای بدهی‌ها) در یک یا چند معامله مرتبط یا غیرمرتبط به استثنای معاملات روزانه ضروری است.


 

·        قانون و مقررات

چه قوانین و مقررات اصلی برای ترکیب تجاری وجود دارد؟

قانون تجارت و مقررات دولتی (شماره 27) از جمله مقرراتی هستند که شامل مواردی برای ترکیب تجاری هستند.

در مورد ادغام، ترکیب و اتحاد بانک‌ها مقررات خاصی از سال 1999 وجود دارد. این مقررات توسط هیئت‌مدیره بانک‌ مرکزی اندونزی درخصوص رویه‌ها و الزامات ادغام، اتحاد و اکتساب بانک‌های تجاری به‌کار گرفته شده است. در هنگام خرید سهام یک بانک اندونزیایی، مقررات مربوط به خرید سهام بانک‌های تجاری و "Fit of proper test" باید پیروی شود. سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است تا 99 درصد از سهام یک بانک اندونزیایی را خریداری کنند؛ اگر به قصد کنترل بانک هدف یا حتی کنترل بیش از 25 درصد سهام منتشر شده باشد، اکتساب‌کننده باید مصوبه بانک مرکزی اندونزی را به‌دست آورد.

هیئت نظارتی مؤسسات مالی و بازار سرمایه اندونزی مقررات خاصی را علاوه بر موارد فوق برای شرکت‌های سهامی که قصد ترکیب به‌ویژه ادغام، اتحاد، قبضه مالکیت، کنترل، معاملات عمده و تضاد منافع تجاری دارند، منتشر کرده است. بر این اساس افشای اطلاعات، تأییدیه سهامداران و تأییدیه از هیئت نظارتی بازار سرمایه برای به انجام رسانیدن این معاملات ضروری است.

همچنین بورس اوراق بهادار اندونزی در مورد ترکیب‌های تجاری مقرراتی را تدوین کرده است. این مقررات بر رویه‌‌های ترکیب تجاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تمرکز دارد. در صورتی‌که در ترکیب تجاری سرمایه‌گذار خارجی وجود داشته باشد اخذ مجوز از هیئت همکاری سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز ضروری است. هم‌چنین یک سرمایه‌گذار خارجی باید قیمت سرمایه‌گذار Negative را که اخیراً به‌وسیله دولت اندونزی به‌منظور حذف و کاهش محدودیت‌ها در مالکیت سهام در بخش‌های تجاری اصلاح شده است، در نظر داشته باشد.

در مورد شرکت‌های دولتی نیز، مقررات دولتی شماره 43 که در سال 2005 در رابطه با ادغام، اتحاد و اکتساب و تغییر شکل شرکت‌های دولتی مقرر می‌دارد که ترکیب تجاری شرکت‌های دولتی باید در مقررات دولتی تصریح شود و به تأیید رئیس جمهور اندونزی نیز برسد.

·        قانون راهنما

در حالت کلی قانون اندونزی اصول آزادی قراردادها را در نظر می‌گیرد. طرف قرارداد ممکن است آزادانه قانون را برای حمایت از قراردادشان انتخاب کنند. با وجود این، اغلب وکلای قانونی اندونزیایی معتقدند که انتخاب یک قانون حمایتی باید ارتباط قابل استدلالی با مقررات کشور و یا مجموعه‌ای که طرف قانونی برای اختلاف نظر انتخاب کرده است، داشته باشد.

تعیین این‌که آیا ارتباطی بین معاملات و انجمن منتخب وجود دارد بر اساس عوامل قطعی است. در ادغام و اتحاد، مقررات موجود فقط ترکیب تجاری در مؤسسه اندونزیایی را پوشش می‌دهد. بنابراین همه اسناد معملات مربوط به ادغام یا ترکیب معمولاً به‌وسیله قانون اندونزی پوشش داده می‌شود.



1. Consolidation

[2]. Demengers

[3]. Pure demenger

[4]. Spin-off

 




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/۱۸

علیرضا کدیور
شاخص بورس تهران برای دهمین بار در تاریخ حیات خود، در حال عبور از مرز روانی 10هزار واحد است.

هرچند شاخص فعلی بورس پس از راه‌اندازی سیستم جدید معاملات تنها شاخص قیمت نیست و به نوعی قابلیت مقایسه با مقادیر خود طی سال‌های گذشته را ندارد، اما به هر صورت به عنوان تنها شاخص عملکردی بورس تهران و به عنوان نمادی از روند کلی بازار سرمایه، در حال پنج‌رقمی شدن است. این در حالی است که شاخص فعلی شاخص بازده نقدی و قیمت (بر پایه شاخص قبلی قیمت) است و در صورت بازآفرینی شاخص پیشین قیمت، این شاخص به طور قطع در حال حاضر در محدوده 8 تا 9هزار واحد سیر می‌کرد.

 

اما فارغ از رقم شاخص کل، طراحی شاخص‌ها در هر زمینه‌ای از جمله بورس به منظور استفاده ذی‌نفعان و فعالان بازار در جهت تحلیل فضای کلی بورس صورت می‌پذیرد. به بیان دیگر، عدد شاخص به تنهایی هیچ گونه ارزش خاصی برای سرمایه‌گذاران و مدیران اجرایی بازار سرمایه ندارد، بلکه روند حرکتی آن طی یک دوره زمانی، میزان صعودها و نزول‌های روزانه و دلایل نوسانات حائز اهمیت است. در واقع سهامداران و سرمایه‌گذاران با تحلیل شاخص‌ها، از یک سو روند کلی بازار سرمایه را رصد می‌کنند و از سوی دیگر می‌توانند نسبت به گزینش موقعیت مناسب در بازار حرکت کنند.


مدیران بورس نیز با دقت در نوسانات شاخص، برآیند سه متغیر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دولت، روند اقتصاد جهانی و از همه مهم‌تر واکنش سرمایه‌گذاران به این تحولات را مورد بررسی قرار داده و نسبت به سیاست‌گذاری‌ مقتضی در برهه‌های حساس اقدام می‌کنند. حال اگر این شاخص به دلایلی از جمله دستور مقامات به برخی نهادها و سرمایه‌گذاران حقوقی برای ممانعت از افت قیمت سهام و حمایت از رشد تصنعی قیمت‌ها، وجود محدودیت‌های معاملاتی که باعث اعوجاج و انحراف قیمت‌ها و شاخص از سطح واقعی می‌شود و دستکاری قیمت‌ها از سوی برخی سهامداران به جهت کسب منفعت کوتاه‌مدت منحرف باشد، کلیه ذی‌نفعان این بازار در کوتاه‌مدت تصمیمات اشتباهی انجام خواهند داد؛ تصمیماتی که درخصوص سهامداران منجر به خرید یا فروش احساسی می‌شود که نتیجه آن زیان‌دهی است و در مورد مدیران نیز به سیاست‌گذاری‌هایی بعضا متناقض با فلسفه وجودی بازار سرمایه می‌انجامد.

 

این در حالی است که شاخص بورس تهران در حال حاضر یک میانگین وزنی از ارزش بازار شرکت‌های بورسی است. ارزش بازاری که از سودآوری فعلی و افق سودآوری هر شرکت نشات می‌گیرد. به بیان دیگر شاخص بورس، میانگینی از وضعیت سودآوری شرکت‌ها است؛ سودی که در وهله اول از عملکرد مدیران و هیات‌مدیره این شرکت‌ها و در مرحله بعد از برآیند سایر اتفاقات بیرونی تاثیرگذار بر شرکت از جمله سیاست‌گذاری‌های دولت، مجلس و مراجع تصمیم‌ساز، روند اقتصاد جهانی و ... حادث می‌شود.

 

به وضوح مشخص است که نقش مدیران بورس در افزایش یا کاهش سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه، نوسانات شاخص بسیار ناچیز است و در عمل نسبت دادن صعود یا نزول شاخص به مدیران بازار سرمایه، نوعی درک نادرست از شان مدیران و نحوه تغییرات شاخص است.


حال در شرایطی که شاخص بورس تهران یک بار دیگر در آستانه قدم گذاشتن به مرز 10هزار واحد است، به نظر می‌رسد مدیران بورس می‌توانند با تحلیل منطقی و غیرسیاسی دلایل این رشد، زمینه ثبات روند حرکتی بورس را فراهم سازند؛ ثباتی که از طریق افزایش حجم و ارزش معاملات، تعداد دفعات معامله، تعداد خریداران و رشد درصد گردش سهام و جلوگیری از نوسانات سینوسی و شدید حاصل می‌شود. به طور قطع، مطالعه روند حرکتی شاخص در گذشته می‌تواند مرجع خوبی برای این بررسی باشد.


--

البته من معتقدم شاخص بورس تهران نمی تواند گویای وضعیت کلی بازار و اقتصاد ایران باشد.




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/۱٥

از این پس در این وبلاگ می توانید آمار روزانه قیمت ارز، سکه و طلا را ملاحظه فرمایید.


این امکان در گوشه سمت راست - پایین وبلاگ ارایه شده است.

 

برای شروع: 15 مرداد 1388


قیمت جهانی طلا =964 دلار در هر انس

یک مثقال طلای 18 عیار = 105000 تومان

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید = 226500 تومان


دلار =1002 تومان




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳۸۸/٥/۱٥

هر چند دستورالعمل بازارگردانی در بورس تهران که در تیر ماه 1387 تصویب شد نسبت به دستورالعمل قبلی که مربوط به بازارسازی حمایتی بود بسیار پیشرفته تر بود اما ظاهرا نقایصی دارد. یکی از دلایل من برای بیان این مطلب عدم استقبال هیچ نهادی به انجام فعالیت بازارگردانی و دلیل دوم اینکه در برخی مواد آن به نظر میرسد همچنان از بحث بازارسازی حمایتی الهام گرفته و روحیه تغییر مشاهده نمی شود. از طرفی در برخی از بندها نیز بازارگردان موردنطر با آنچه که در دنیا بازارگردانی خوانده می شود فاصله و شکاف وجود دارد.

 

در تاپیک های گذشته تجربه ای از بورس های دنیا و اینکه در آن بورس ها چه امتیازات و تعهدات برای بازارگردان در نظر می گیرند نوشتم. به توصیه مدیران خودم دستورالعمل پیشنهادی بازارگردانی که شامل تغییراتی در برخی مواد و همچنین اضافه کردن چند تبصره و ماده جدید است، تهیه شد که در ادامه از نظر می گذرد.

 

تعــاریـف

مادة 1    اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:

قانون بازار اوراق بهادار: منظور قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال 1384 مجلس شورای اسلامی است.

سبا: منظور سازمان بورس و اوراق بهادار است.

بورس: منظور شرکت بورس اوراق بهادار تهران است.

بازارگردانی: فعالیت‌های بازارگردان طبق این دستورالعمل است که با افزایش نقدشوندگی ورقة بهادار انجام می‌شود.

کارگزار: منظور کارگزار عضو "بورس" است.

بازارگردان: شخص موضوع بند 15 مادة 1 قانون بازار اوراق بهادار است که با مجوز سبا، اوراق بهادار معینی را بازارگردانی می‌کند.

ورقة بهادار: منظور ورقة بهادار پذیرفته شده در بورس است که مطابق این دستورالعمل فعالیت "بازارگردانی" بر روی آن انجام می‌شود.

دامنة مجاز نوسان: بیشترین تغییرات مجاز قیمت "ورقة بهادار" در هر روز نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی قبل است.

دامنة مظنه: بیشترین فاصله بین قیمت سفارش خرید و سفارش فروش هر "ورقۀ بهادار" به درصد است که "بازارگردان" آن "ورقة بهادار،" در سامانۀ معاملات بورس وارد می‌کند. این درصد نسبت به قیمت سفارش خرید محاسبه می‌شود.

حداقل سفارش انباشته: کمترین تعدادی از "ورقه بهادار" است که "بازارگردان" باید همواره در سفارش خرید و فروش خود در سامانۀ معاملات بورس نگه‌ دارد.

 

شرایط و مراحل اعطای مجوز "بازارگردانی"

 

مادة 2   متقاضی دریافت مجوز "بازارگردانی" تقاضای خود را برای "بازارگردانی" "ورقة بهادار"، به بورس ارایه می‌دهد. این تقاضا باید براساس فرم پیوست و حاوی، تعهدات متقاضی در مورد "دامنة مظنه" باشد.

مادة 3   "بازارگردان" موظف است برای انجام امور "بازارگردانی،" هر ورقه بهادار، ایستگاه معاملاتی و مسوول انجام معاملات جداگانه‌ای را طبق مقررات اختصاص دهد. بازارگردان همچنین موظف است همه معاملات ورقۀ بهادار، دریافت‌ها، پرداخت‌ها، هزینه‌ها و درآمدهای مرتبط با بازارگردانی را در سرفصل حساب‌های جداگانه ثبت و در مقاطع سه ماهه به سبا و بورس گزارش کند.

مادة 4   اعطای مجوز "بازارگردانی" برای هر "ورقة بهادار،" به طور جداگانه صورت خواهد گرفت.

مادة 5   شرایط متقاضی برای دریافت مجوز"بازارگردانی" توسط هیئت مدیره سبا تعیین می‌شود.

مادة 6    "بازارگردان" برای تأمین منابع مالی یا اوراق بهادار مورد نیاز خود می‌تواند در قالب قرارداد از مشارکت سایرین استفاده کند. توافق مزبور می­تواند شامل حق­الزحمه مدیریت و مشارکت در سود و زیان قرارداد باشد.

مادة 7    "بورس" ظرف حداکثر 15 روز پس از دریافت درخواست متقاضیان، نظر خود را جهت اعطای مجوز بازارگردانی به سبا پیشنهاد می‌کند. در صورت اعطای مجوز "بازارگردانی" به متقاضی، تاریخ آغاز و پایان فعالیت مزبور در مجوز اعطایی ذکر خواهد شد.

تبصره : مجوز "بازارگردانی" حداکثر برای دورة یک ساله اعطا می‌شود و قابل تمدید است.

 

وظایف و اختیارات بازارگردان

 

مادة 8    "بازارگردان" فعالیت "بازارگردانی" "ورقة بهادار،" را در کد "بازارگردانی" انجام می‌دهد. برای انتقال ورقه بهادار به کد بازارگردانی، بازارگردان باید فرم پیوست این دستورالعمل را که به تأیید مالک یا مالکان ورقه بهادار رسیده است، تکمیل و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تسلیم کند تا تعداد ورقۀ بهادار معین شده در فرم مذکور، توسط شرکت سپرده‌گذاری به کد بازارگردانی ورقۀ بهادار منتقل شود.

مادة 9    "بازارگردان" موظف است، سفارش‌های خرید و فروش خود را با رعایت شرایط زیر وارد سامانۀ معاملات بورس کند:

الف) قیمت‌های پیشنهادی در این سفارش‌ها باید در "دامنة مجاز نوسان" باشند.

ب‌)  تفاوت بین بیشترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و کمترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش، حداکثر برابر "دامنة مظنه" باشد.

ج‌)     حجم سفارش‌های خرید و فروش باید با یکدیگر برابر و هر یک معادل یا بیش از "حداقل سفارش انباشته" باشد.

تبصره: در صورتی‌که در اثر انجام معامله، حجم سفارش خرید یا فروش کمتر از "حداقل سفارش انباشته" شود یا تساوی میان آنها از بین برود، "بازارگردان" موظف است حداکثر ظرف دو دقیقه، حجم سفارش‌های مزبور را با یکدیگر برابر و معادل یا بیش از "حداقل سفارش انباشته" کند.

 

وظایف و اختیارات "بورس" در امور مرتبط با "بازارگردانی"

 

مادة 10    "بورس" تقاضاهای دریافتی از سوی متقاضیان بازارگردانی را بررسی می‌کند.

تبصره 1: از روز شروع بازارگردانی، دامنه مجاز نوسان قیمت جدید، جایگزین دامنه مجاز نوسان قیمت قبلی می­شود. این دامنه توسط بورس وضع می‌گردد و دو برابر دامنه مجاز نوسان برای سایر سهام بازار است.

تبصره 2: دامنه نوسان قیمت در روز بازگشایی نماد، تابع ضوابط مربوط است و بازارگردان در این روز اختیار به حضور یا عدم حضور در بازار دارد. همچنین حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نمادهای دارای قرارداد بازارگردانی اعمال نخواهد شد.

تبصره 3: در شرایط نوسانی بازارگردان می‌تواند درخواست توقف معاملات آن ورقه بهادار را به بورس تسلیم کند.

مادة 11   "بورس" بر چگونگی انجام وظایف "بازارگردان" و همچنین احراز و حفظ شرایط در نظر گرفته شده در این دستورالعمل نظارت دارد.

مادة 12   "بورس" موظف است فهرست اوراق بهادار دارای "بازارگردان،" و همچنین اوراقی را که مجوز "بازارگردانی" آنها لغو یا اتمام شده است به همراه ذکر نام "بازارگردان" و تاریخ شروع و خاتمه بازارگردانی، تهیه و در پایگاه الکترونیکی رسمی خود منتشر کند. تغییرات این فهرست باید به­صورت روزانه، به­هنگام شود.

 

شرایط معافیت "بازارگردان" از انجام وظایف "بازارگردانی"

 

مادة 13  در شرایط زیر، "بازارگردان" تعهد به اجرای وظایف بازارگردانی ندارد:

الف) در صورتی که نماد معاملاتی "ورقة بهادار" مورد نظر بسته باشد.

ب‌)  در صورتی که قیمت ورقه بهادار در پنج جلسه معاملاتی متوالی بیش از 3 برابر دامنۀ مجاز نوسان، در یک جهت تغییر کند و در عین حال عرضه و تقاضای ورقۀ بهادار به تعادل نرسیده باشد.

تبصره:  مدت زمان معافیت "بازارگردان" براساس بند (ب) توسط "بورس" تعیین می‌شود.

مادة 14   در صورتی‌که، مقررات انجام معامله ورقه بهادار تغییر کند، مخصوصاً چنانچه دامنة مجاز نوسان "ورقة بهادار" محدودتر شود، "بازارگردان" ظرف 10 روز  می‌تواند تقاضای ابطال مجوز "بازارگردانی" خود را به "بورس" ارائه کند. در این صورت تعهدات بازارگردان از ابتدای جلسه معاملاتی بعد از ارائه تقاضای مذکور تا تصمیم نهایی بورس منتفی است و "بورس" موظف است موضوع را به سبا گزارش کرده و نسبت به اعلام عمومی آن در پایگاه الکترونیکی رسمی خود اقدام کند.


 

امتیازات "بازارگردان"

 

مادة 15   بورس برای بازارگردانی هر ورقۀ بهادار  یک ایستگاه معاملاتی جداگانه، بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای از این بابت در اختیار بازارگردان خواهد گذاشت. انجام معاملات سایر اوراق بهادار از ایستگاه معاملاتی مخصوص بازارگردانی مجاز نیست.

مادة 16    بورس بازارگردان را در کارمزد دریافتی از معاملاتی که یک طرف آن بازارگردان قرار دارد به میزان 10 درصد شریک می‌کند.

مادة 17  کارمزد دریافتی از بازارگردان حذف می‌شود.  

 

رسیدگی به تخلفات

 

ماده 18   در صورتی‌که "بازارگردان" مفاد این دستورالعمل را نقض کند یا به تعهدات خود در زمینه "بازارگردانی" عمل نکند، موضوع در مرجع رسیدگی مربوط طرح و رسیدگی می‌شود. مرجع رسیدگی مربوطه، در صورت احراز تخلف یک یا چند حکم از احکام زیر را متناسباً صادر می­نماید:

الف) تذکر کتبی بدون درج در پرونده؛

ب) تذکر کتبی با درج در پرونده؛

ج) پرداخت تمام یا قسمتی از کارمزد و هزینه ایستگاه معاملاتی که در طول فعالیت بازارگردانی از پرداخت آن معاف بوده است.

د) تعلیق فعالیت بازارگردانی بازارگردان در مورد اوراق بهادار مربوطه برای مدت حداکثر دو سال؛

ه) لغو مجوز "بازارگردانی" "بازارگردان" در مورد اوراق بهادار مربوطه؛

و) محرومیت "بازارگردان" از دریافت مجوز بازارگردانی حداکثر تا مدت دو سال؛

تبصره 1:  سبا و بورس می‌توانند تا اتمام مراحل رسیدگی، فعالیت "بازارگردانی"" بازارگردان" را متوقف نمایند.

تبصره 2: اعمال مجازات­های موضوع این ماده مانع از اعمال مجازات­های پیش­بینی شده برای نقض سایر قوانین و مقررات، نخواهد بود.

مادة 19   در صورت لغو مجوز فعالیت کارگزاری یک "بازارگردان،" مجوز فعالیت "بازارگردانی" وی نیز لغو خواهد شد.

سایر موارد

 

مادة 20   سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار بازارگردان، از نظر اولویت انجام با سایر مشتریان برابر است.

مادة 21   در صورتی که یک ورقه بهادار بیش از یک بازارگردان داشته باشد، بازارگردانان آن ورقه بهادار نباید در تعیین قیمت سفارش‌های خود با یکدیگر هماهنگ نمایند. هماهنگی در این زمینه به منزله دستکاری قیمت خواهد بود.

 




سید روح الله حسینی مقدم
کارشناسی ارشد اقتصاد کارشناس بازار سرمایه از سال 1383 مدرس دانشگاه
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
Monex Live Gold Price
web polls
کدهای اضافی کاربر :


unction keep_alive() { xmlhttp = new XMLHttpRequest(); xmlhttp.open('GET', "path_to_your_server_stock_data_code"); xmlhttp.send(null); xmlhttp.onreadystatechange = function(){ if (xmlhttp.readyState == 4) { if(xmlhttp.status == 200 ){ var receivedText = xmlhttp.responseText; if(document.getElementById){ document.getElementById('updatesuff').innerHTML = receivedText; } }else{ alert("Unable to transmit your changes to the server."); return false;}}}}; setInterval(keep_alive,840000); //My session expires at 15 minutes