بورس (زندان جذاب نقدینگی)
این یک وبلاگ آموزشی درباره آشنایی با بازارهای مالی و به ویژه بازار اوراق بهادار یا بورس است. هر یک از بازدید کنندگان حتی می توانند در قالب سوال طرح موضوع نمایند و در اولین فرصت مطالب مورد نیاز آموزشی در این خصوص در همین وبلاگ ارایه خواهد شد.
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢٦

برگزاری جلسه بررسی وضعیت صنعت قند در بورس تهران

گروه قندی باید استانداردهای بورس تهران را برای تداوم شرایط پذیرش رعایت کنند.

 در جلسه ای که به همت مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد،‌ آخرین وضعیت صنعت قند و شکر در بازار اوراق بهادار با حضور مدیران، سهامداران عمده و صاحبنظران صنعت قند و شکر و مدیران بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه،‌ حسینی مقدم،‌ مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران، در گزارشی به وضعیت این صنعت در بازار سرمایه پرداخت. حسینی مقدم با اشاره به حضور شرکت­های قندی در بورس بیان کرد: اولین شرکت قندی در بهمن 1347 و به فاصله یک سال از تاسیس بورس در بازار عرضه شد. وی به ارزش بازار ناچیز این صنعت نیز  اشاره کرد و گفت که در حال حاضر ارزش بازار این صنعت 0.4 درصد از کل بازار است در حالیکه در ابتدای سال 90 تنها 0.2 درصد از بازار به این صنعت اختصاص داشت که این حکایت از رشد بیش از 100 درصدی سهم این صنعت دارد.

مدیر امور ناشران در ادامه به الزامات پذیرش شرکت ها در بورس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سرمایه هیچ یک از شرکت های قندی پذیرفته شده در بورس،‌ حد نصاب لازم را ندارد و شرایط فعلی بازار و اقبال مناسب سرمایه گذاران به این صنعت،‌ شاید مناسب ترین دوره برای افزایش ظرفیت این شرکت ها باشد.

در ادامه این جلسه دکتر حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران صنعت قند را در بازار سرمایه جزو صنایع قدیمی عنوان کرد گفت: اولین شرکت قندی، پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس است و هم اکنون 14 شرکت قندی در بازار سرمایه است. در سال جاری یک فعل و انفعالات جدید در این صنعت اتفاق افتاده است و هم حجم معاملات امسال نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی به رشد قیمت سهام گروه قندی اشاره کرد و گفت: رشدی مناسب ارزیابی می شود که آهسته و پیوسته باشد ولی به نظر می رسد یک رشد سریع و زیاد در قیمت سهام این شرکت ها در بورس اتفاق افتاده است.

وی بر نظارت تاکید کرد: اگر نظارت کافی و مدیریت دقیق اعمال نشود، در آینده نزدیک گرفتاری را منجر می شود و در بازار سهام باید یک تناسبی بین وضعیت و عملکرد شرکت ها وجود داشته باشد و شاید وضعیت وعملکرد گروه قندی بهتر شده باشد ولی بازار خیلی جلوتر حرکت می کند و قطعا ارزش های جایگزینی مهم است.

مدیرعامل بورس تهران افزود: صعود قیمت سهام این صنعت که در بازار سرمایه اتفاق می افتد، نشانه ای است که بازار از این صنعت در حال استقبال است و برای شرکت ها مزیتی است تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند. سهامدار عمده می تواند وضعیت را بررسی کند و اگر احساس کرد که قیمت ها متناسب نیست دارایی خود را با قیمت مناسب به فروش برساند، چون این فرصت همیشه برای سهامدار عمده فراهم نمی شود.

وی تصریح کرد: شرکت ها به سرمایه در گردش و منابع مالی نیاز دارند و رونق در قیمت سهام این شرکت ها یک فرصت مناسب برای شرکت ها است تا بتوانند در همان موقعیت ها به فکر افزایش سرمایه باشند و اگر طرح توسعه، و یا افزایش ظرفیت دارد، منابع مالی مورد نیاز را از بازار سرمایه فراهم نماید.

گروه قندی به استاندارد های بورس توجه بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: گروه قندی استاندارد های بورس را به لحاظ سرمایه  که باید 20 میلیارد تومان باشد رعایت نمی کند و بیشترین سرمایه در شرکت های قندی پس از افزایش حدود 10 میلیارد تومان است که نصف استانداردهای بورس می باشد.

وی ادامه داد: استقبال بازار فرصتی را فراهم کرده است که این صنعت خود را به استانداردها برسانند و سهام شناور را هم که پایین است به میزان تعهد خود در بورس برساند. در ضمن سهامدار عمده که عمر خود را در این صنعت گذاشته و کارآفرین است پس از افزایش سرمایه می تواند دوباره صنعت ایجاد نماید.

مدیرعامل بورس تهران گفت: رشد و کاهش قیمت در بازار سرمایه برای شرکت منافعی را به همراه دارد و شرکت ها باید در مورد افزایش قیمت ها حساس باشند و اگر قیمت ها منحرف شده باشد، باید شفاف سازی نمایند و در مواقعی سهامدار عمده عرضه هایی را را انجام دهند.

 حجم معاملات و نقدشوندگی در صنعت قند باید افزایش یابد

قالیباف اصل به قیمت ها اشاره کرد و گفت: با قیمت ها مشکل نداریم و قیمت سهام را عرضه و تقاضا بازار تعیین می کند و بورس به دنبال سرکوب و کاهش قیمت سهام نیست، و تمایل دارد حجم معاملات و نقدشوندگی در صنعت قند افزایش یابد ولی باید به انصاف هم توجه شود و اگر سود وجود دارد باید سهامدارانی که چند سال در کنار این صنعت بوده است، سود ببرد نه اینکه پس از فروش شرکت اطلاعاتی ارایه نماید که  روند قیمت سهام تغییر پیدا کند و این سهامداران جا بمانند وبا توجه به اینکه اکثر نمره های اطلاع رسانی در گروه قندی پایین است، باید شفافیت را ارتقاء دهیم که سطح انصاف بالا رود.

سخنگوی بورس تاکید کرد: در جایگاه کارشناس و تحلیلگر باید  قضاوت و تحلیل بی طرفانه، با احتیاط و دقت همراه باشد. زیرا سود یکدفعه با سود مداوم تفاوت دارد و باید اجازه داد که بازار اطلاعات را دریافت کند واگر در بازار سرمایه این احساس ایجاد شود که بازار از دایره انصاف خارج نشده ،همه راضی خواهند بود.

عدم ارایه اطلاعات جدید مسولیت شرعی به دنبال دارد

وی بر هدف بورس مبنی بر شفاف سازی تاکید کرد و گفت: بورس بر شفاف سازی شرکت ها اصرار دارد تا شایعه ها بر بازار سرمایه حاکم نباشد. گروه قندی باید نمره اطلاع رسانی خود را که در حداقل قرار دارد به سطح استاندارد بورس ارتقاء دهد. اطلاعات دقیق و به موقع ارایه کند تا بازار سرمایه بتواند تصمیم درست را اتخاذ کند، و اگر  اطلاعات جدید در شرکت باشد و مدیری آن را ارایه نکند، شرعا مسوول است و البته تاکنون تخلفی دیده نشده است.

قالیباف اصل: به دستکاری قیمت توجه کرد و افزود: مدیران شرکت های قندی به قیمت ها توجه کنند زیرا قیمت سهام شرکت های بزرگ را نمی شود دستکاری کرد؛ ولی دستکاری در قیمت سهام شرکت های کوچک می تواند اتفاق بیفتد و مدیران  باید حساس باشند و اگر جایی نیاز بود با شفاف سازی به کشف قیمت کمک کرد حتما این مهم را انجام دهند.

قالیباف اصل به تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که با تجدید ارزیابی دارایی ها نقدینگی وارد شرکت نمی شود، ولی با وضعیت فعلی قیمت سهام و با داشتن یک برنامه مدون و منظم، با گرفتن مجوز افزایش سرمایه و اعمال آن، پول وارد شرکت می شود و می توان به بازار اجازه داد تا نظام مند حرکت کند و گروهی به خاطر کوچک بودن شرکت ها موفق نشوند با قیمت ها بازی کنند.

دستورالعمل افشای اطلاعات تکالیفی برای ناشران مشخص کرده است

قالیباف اصل گفت: در دستورالعمل افشای اطلاعات تکالیفی برای ناشران مشخص شده است که اطلاعات دوره ای و بودجه با باه بازار منعکس کند، ضمن اینکه اگر اطلاعات با اهمیتی در شرکت وجود دارد که روی قیمت اثر می گذارد این مسولیت ناشر است که این اطلاعات را به بازار اعلام کند.

وی ادامه داد: بحث تکلیف مقرراتی و هم وضعیتی که در بازار وجود دارد الزام می کند که اطلاعات جدید به بازار اعلام شود و اگر در بازارسرمایه ابهام وجود دارد با اطلاعیه شفاف سازی آن ابهام برطرف شود و همکاران سازمان بورس هم از طریق سایت کدال آن را اعلام می کنند.

شفاف سازی شرط تدوام پذیرش در بورس

مدیرعامل بورس شفاف سازی را شرط تدوام پذیرش در بورس عنوان کرد و افزود: براساس دستورالعمل پذیرش یکسری حداقل ها و استاندارد ها برای تداوم پذیرش شرکت ها در بورس داریم، مانند میزان سهام شناور، حداقل سرمایه، نسبت حقوق صاحبان سرمایه نسبت به دارایی و مواردی که استاندارد هایی که رعایت نمی شود و به راحتی قابل رفع است، مانند سهام شناور که سهامدار عمده هم تعهد داده که سهام شناور بازار را عرضه کند و سهامداران عمده حتما باید این برنامه را داشته باشند و ناشر هم باید از سهامدار عمده عرضه سهام را براساس دستورالعمل پذیرش درخواست کند

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: از همکاران در بورس تهران می خواهم که مواردی که باید شرکت­های قندی خودشان را با قوانین بورس تطبیق دهند به این شرکت­ها به­صورت کتبی اعلام کنند.

شرکت های قندی جواب نامه بورس مبنی بر اعمال افزایش سرمایه را بدهند

وی در پایان به طبقه­بندی شرکت­ها اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ماه هرسال بر اساس اطلاعات سال قبل شرکت­ها دوباره طبقه بندی می­شوند و هیات پذیرش در مورد تداوم پذیرش یا لغو پذیرش تصمیم­گیری می­کند. و شرکت های  قندی فعال در بورس براساس نامه ای که از شرکت بورس دریافت می کنند باید یک برنامه برای افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند که روی طبقه بندی شرکت ها حتما تاثیر می گذارد.

عدم شفافیت تخلف است

دکتر سنگینیان معاون ناشران و امور اعضای بورس در ادامه این جلسه افزود: بورس تهران مخالف افزایش قیمت و یا افزایش حجم معاملات صنعت قند و شکر نیست؛ بلکه رشد قیمت های این گروه تند و سریع به نظر می رسد.

وی افزود: سهامداران حقیقی که در بازار صنعت قند هستند به راحتی سهام را می فروشند و امکان دارد وضعیت چند سال گذشته که صنعت قند مورد استقبال نبود تکرار شود. بنابراین می خواهیم به نتیجه برسیم که آیا چند سال بعد هم شرکت های قندی با سود آوری مواجه هستند یا خیر.

معاون ناشران و اموراعضای بورس تهران بر شفاف سازی شرکت ها تاکید کرد و گفت: شرکت ها توضیح دهند که آیا روند کنونی ادامه دار خواهد بود؟ و به همین منظور شفاف سازی بیشتری انجام دهند و اگر پیش بینی سود شرکت دقیقا به بازار سرمایه منعکس نگردد منجر به بی اعتمادی سهامداران به این صنعت می شود.

سنگینیان هم در تایید مطالب مدیرعامل بورس تهران گفت: اگر به معاملات سهام شرکت های قندی توجه کنیم کسانی را می بینیم که در حال نوسانگیری هستند، حتی افرادی که ماهیت حقوقی دارند و مشتری و درآمد بادوام محسوب نمی شوند.

در این جلسه کارشناسان مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و اعلام کردند که آمادگی دارند با شرکت ها در اطلاع رسانی بهتر همکاری بیشتری داشته باشند.

در ادامه این جلسه صاحبنظران و سهامداران عمده شرکت های قندی نیز، به آخرین وضعیت ‌صنعت قند و‌ چالش های این صنعت پرداختند.

 

                                  




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢٦

سبدگردانی چیست؟

منافع سبد گردان

تفاوت سبدگردانی با صندوق مشترک

 

گفت و شنود 
«سبدگردانی»؛ پدیده نوین بازار سرمایه 

گروه بورس- هدیه لطفی: «سبدگردانی»، همانطور که از نامش پیداست، چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که میزان هر یک از دارایی‌ها و زمان خرید و فروش آنها به دقت تعیین و پایش می‌شود.

 

ارائه این خدمت‌ مالی به سرمایه‌گذاران در جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد اما در بازار نوپای ایران پس از تجربه ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چهار سال قبل، اینک «سبدگردانی» مورد توجه قرار گرفته است؛ هرچند تا پیش از این نیز تجربه سبدگردانی به طور غیررسمی در یک دهه اخیر در بورس تهران وجود داشته است.
اما تفاوت سبد گردانی با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک چیست؟ شرکت‌های سبدگردان چه نوع خدماتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند و چه وظایفی بر عهده دارند؟ این سوالات همراه چندین پرسش دیگر مواردی است که مهدی فریور، مدیر عامل دومین شرکت سبدگردان بورس تهران (آسمان)، در گفت‌وگو با خبرنگار ما به آنها پاسخ داده است.
سبدگردانی چیست و چه مزایایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟
سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشکیل داده و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اتخاذ می‌شود. مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این مساله باعث می‌گردد که تمام تصمیمات گرفته شده با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد و در واقع ارجحیت و تمایز سبدگردانی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی و یا از طریق سایر نهادهای بازار سرمایه در همین نکته نهفته است.
تفاوت سبد گردانی با سرمایه‌گذاری در صندوق چیست؟ و چرا سرمایه‌گذاران به جای ورود به صندوق به سبد گردانی ترغیب می‌شوند؟
همان طور که اشاره شد، در فرآیند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه‌گذاران، به صورت جداگانه سبدی تشکیل می‌شود که ترکیب آن با توجه به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار تعیین و نظرات شخصی او در مورد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. این یک تفاوت مهم در سبدگردانی است و سرمایه‌گذار در این حالت مالکیت مستقیم بر دارایی‌های سبد خود دارد، اما در صندوق‌ها این مالکیت مشاع است. در برخی موارد این مساله می‌تواند مزیت بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاران باشد. از طرف دیگر، در صندوق‌ها، سرمایه‌گذار به صورت مستقیم اختیار اعمال نظر در ترکیب دارایی‌های صندوق را ندارد. از این بعد، سبدگردانی ساختاری منسجم‌تر، دقیق‌تر و در عین حال منعطف‌تر و منصفانه‌تر با در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری را به وی پیشنهاد می‌دهد. کارمزدها و ساختار هزینه‌ای مناسب تر هم از دیگر مزایای سبدگردانی در قیاس با صندوق‌ها است.


شرکت‌های سبدگردان دقیقا چه نوع خدماتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند؟
شرکت‌های سبدگردان با توجه به نیروی ‌انسانی دانش بنیان و به‌کارگیری روش‌های مناسب جهت تجزیه و تحلیل مسائل بازار، توانایی ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری و مدیریت آن را دارند. همچنین شرکت‌های سبدگردان‌ تخصص لازم برای پذیرش نقش ارکان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارند و می‌توانند سمت مدیر را به عنوان رکن اجرایی و سمت متولی را به عنوان رکن ناظر صندوق بر عهده بگیرند.
مکانیزم دریافت هزینه‌ها از مشتریان سبد‌گردانی چگونه است؟
در شرکت‌های سبدگردان بابت ارکان از سرمایه‌گذاران هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. به عبارت دیگر، هزینه‌های امین، حسابرس، نرم افزار و سایر هزینه‌های مدیریت دارایی‌ها که در صندوق‌ها از سرمایه‌گذار طلب می‌شود، بر عهده شرکت سبدگردان بوده و فقط کارمزد سبدگردانی از مشتری اخذ می‌شود. فرمول پیشنهادی محاسبه کارمزد معمولا مبتنی بر عملکرد است. این روش مبتنی بر اخذ یک کارمزد ثابت اندک از بابت مدیریت سبد و اخذ کارمزد متغیر متناسب با منافع مشتری، به شرط عبور از یک نرخ توافقی سود است. این روش بر جذابیت سبدگردانی می‌افزاید؛ زیرا سرمایه‌گذار، تحمل هزینه متناسب با سود عاید شده را منطقی‌تر از پرداخت هزینه ثابت می‌داند. 


استفاده از سبد‌گردانی را برای چه سرمایه‌گذارانی توصیه می‌کنید؟ 
شرکت‌های سبدگردان به دلیل ساختار منعطف در سرمایه‌گذاری، از مقبولیت بالایی نزد طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه برخوردارند. سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی فارغ از اینکه با حرفه سرمایه‌گذاری تا چه حدی آشنا هستند، هر کدام به دلایل خاص خود انگیزه استفاده از این خدمات را دارند. از این طریق، اشخاص حقیقی پرمشغله و فاقد مهارت‌های تخصصی سرمایه‌گذاری، فرصت حضور در بازار را خواهند یافت و شرکت‌های حقوقی بدون از دست دادن تمرکز بر فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری‌های 
مورد نظر خود را در بازار به انجام می‌رسانند. ارزش این خدمات وقتی مشخص می‌شود که چارچوب سرمایه‌گذاری سبدها متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتری تنظیم شود. 


تجربه سبدگردانی در بقیه نقاط جهان چگونه بوده است؟ آیا انجام این فعالیت در دنیا به طور مستقل توسط شرکت‌های جداگانه انجام می‌شود؟


قدمت سبدگردانی به دهه 40 میلادی در آمریکا بر می‌گردد. در حال حاضر، فقط سهم اندکی از سرمایه‌گذاری‌ها در جهان به شکل مستقیم انجام می‌گیرد، در واقع سهم عمده متعلق به سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم شامل سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها و سبدگردانی است. در حال حاضر حجم سبدگردانی در جهان در حدود هزار میلیارد دلار است و این خدمات در سایر کشورها توسط شرکت‌های تخصصی سبدگردان و در قالب حساب‌های مدیریت شده اختصاصی انجام می‌شود. 


آینده صنعت سبدگردانی در بورس تهران و توسعه آن را چگونه می‌بینید؟ 
روند حرکت بازار سرمایه با وجود همه موانع و مشکلات، طی سال‌های اخیر از حیث کمی و کیفی رو به رشد بوده است. سبدگردانی هم از این قضیه مستثنی نیست. این مساله با مشاهده آمار و ارقام قابل رصد است. برای مثال از سال 1384 تا به امروز حجم بازار بیش از 4 برابر شده است. از طرف دیگر، بسیاری از ساختارهای کنونی در سال‌های ابتدای دهه 80 شمسی حتی در متن قانون نیز پیش‌بینی نشده بود. اما بازار به سرعت در حال رشد و توسعه است. بر این اساس در آینده نزدیک، سبدگردانی یکی از ارکان مهم بازار سرمایه خواهد شد و شرکت‌های سبدگردان حضور پر‌رنگی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. شرکت سبدگردان آسمان هم با شناسایی مسیر و چشم‌انداز آتی بازار، استراتژی خود را تمرکز بر ارائه راه حل‌های متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاران قرار داده است. توسعه خدمات سبدگردانی و حضور پررنگ در حوزه مدیریت صندوق‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت است تا با تکیه بر تجارب و سوابق موفق تیم مدیریت و بدنه کارشناسی خود، گام بلندی در جهت ارائه خدمات تخصصی به طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران بردارد و حرفه مدیریت سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار را به صورت علمی و تخصصی در دسترس متقاضیان مختلف، متناسب با نیازها و سلایق آنان قرار دهد.





نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢٥

ارزش خالص دارایی ها (NAV) شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

موضوع عرضه اولیه سهام نفت و گاز پارسیان ( پارسان)

 =خالص ارزش داراییها=

یکی از مناسب­ترین روش­های تعیین ارزش سهام شرکت­ها، محاسبه ارزش خالص داراییها (NAV) است. در حسابداری تفاوت بین داراییها و بدهی­های شرکت که همان حقوق صاحبان سهام است را خالص دارایی­ها می­نامند. برای خالص داراییها، ارزشهای متعددی می­توان متصور شد. یکی از این ارزشها ارزش دفتری است که محاسبه آن با توجه به اطلاعات تاریخی داراییها و بدهی­های شرکت صورت می­گیرد.

از اینرو ارزش دفتری NAV همان رقم حقوق صاحبان سهام منعکس در ترازنامه است و از تقسیم آن بر تعداد سهام عادی منتشر شده می­توان NAV هر سهم را بدست آورد. اما با کمی دقت می­توان متوجه شد که این رقم نمی­تواند اطلاعات کاملی برای تصمیم­گیری در اختیار بگذارد. علت نیز تفاوت بین ارزش دفتری و بازار ارقام مندرج در ترازنامه است. به همین دلیل برای محاسبه ارزش خالص دارایی­ها از ارزش­های جاری شرکت­ها استفاده می­شود. هر چند در تئوری برای محاسبه NAV مبتنی بر ارزش جاری بایستی تمام دارایی­های شرکت را به ارزش­های بازار منعکس نمود ولی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قابل اتکای ارزش بازار دارایی­های ثابت شرکت یا به دلیل هزینه­بر بودن، آنها را معادل بهای تمام شده در نظر می­گیریم؛ هر چند در واقع تفاوت بین این دو ارزش، با توجه به موارد اشاره شده، قابل توجه است.

در این گزارش فقط از ارزش بازار سرمایه­گذاری­های شرکت در بورس یا فرابورس استفاده می شود. ارزش بازار به تاریخ 18/11/90 محاسبه شده است.

حقوق صاحبان سهام مورد استفاده از آخرین صورت های مالی حسابرسی شده شرکت استخراج شده است که از بابت سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی عادی (8000 میلیارد ریال) تعدیل شده است:

برای محاسبه NAV هر سهم به صورت زیر عمل می گردد (ارقام به میلیون ریال):

ارزش بازار سبد سهام بورسی   

40.495.917

کسر می شود: بهام تمام شده سبد بورسی

(11.512.020)

ارزش افزوده سبد سهام بورسی

28.983.897

اضافه می شود: حقوق صاحبان سهام

7.656.668

ارزش خالص داراییها

36.640.565

 

÷

تعداد سهام شرکت(میلیون سهم)

6.000

ارزش خالص هر سهم

6.107

 

 

عدد حاصل حداقل مبلغی است که می­توان برای ارزش خالص دارایی­ها متصور شد. چون در این محاسبه صرفا ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی لحاظ شده است. حال آنکه دارایی ثابت و سهام سبد غیر بورسی هم دارای ارزشی متفاوت با بهای تمام شده خود می­باشند که به دلیل عدم دسترسی به ارزش واقعی آنها در نظر گرفته نشده­اند.

 

 با توجه به اینکه این سهم عرضه اولیه است و همچنین از آنجاکه منطقا سهم بین 70 تا 80 درصد ارزش خالص دارایی قیمت خواهد خورد به نظر می رسد قیمت مناسب برای این سهم 450 تا 480 باشد.... این نکته رو هم باید اضافه کرد که عرضه اولیه در روز چهارشنبه است.

 




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢۳

 

 

 

 

به بهانه سالگرد تاسیس بورس در ایران و پنجمین سال فعالیت شرکت بورس

 

بازخوانی مذاکرات مجلس وقت، در زمان تصویب قانون تشکیل بورس در سال 1345

 

طرحی که 30 سال روی میز خاک خورد

 

 

بورس > تحلیل  - صبح روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت 1343نخست‌وزیر دولت وقت، نخستین لایحه خود را تحت عنوان- لایحه بورس اوراق بهادار- به مجلس تقدیم کرد.پیش از این 2بار برای تدوین این لایحه تلاش شده بود. 

نخستین بار در سال1315 که گروهی از کارشناسان بلژیکی تحقیقات اولیه‌ای را آغاز کردند و با جنگ جهانی دوم متوقف شد و مرتبه دوم در سال 1333 که اتاق بازرگانی مأموریت این موضوع را به عهده گرفت، اما، طرح مزبور در دبیرخانه آن اتاق به فراموشی سپرده شد.

بعد از گذشت 28سال از زمان آغاز طراحی اولیه قانون، لایحه بورس اوراق بهادار، اول اردیبهشت1343 راهی مجلس شد تا زمینه تشکیل بورس تهران فراهم شود، با این حال، لایحه مذکور باز هم برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار نبود و حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت نیز در بحث‌های طولانی مجلس، کوچک‌ترین اشاره‌ای به این لایحه نکرد و با وجود آنکه مجلس این لایحه را شامل یک فوریت کرده بود، رسیدگی و تصویب آن حدود 2سال دیگر به‌طول انجامید.

در حالی که لایحه بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شد، در اوایل سال1343 ، در تهران، یک بورس محدود و غیررسمی در محل بانک کشاورزی، آغاز به‌کار کرد که قبوض اصلاحات ارضی و سهام معدودی از کارخانه‌های دولتی و خصوصی در آن مبادله می‌شد. در شهرستان‌ها وضع نامناسب‌تر از این بود. بنا به اظهارات معاون اقتصادی شرکت سهامی کارخانجات ایران ،هنوز بورس وجود نداشت اما مردم به هم اعتماد داشتند، مثلا در اصفهان سهام کارخانه‌ها مبادله می شد. با وجود قانون تجارت، برخی شروع کردند به تخلف و مردم نیز از خرید سهام خودداری کردند.

فضای سیاسی- رسانه‌ای آن زمان

در تهران آن روز، فقط 2 نشریه اقتصادی تخصصی چاپ می‌شد، مجله تهران اکونومیست که از سابقه 10ساله برخوردار بود و روزنامه 4صفحه‌ای بورس که 3سال از آغاز به‌کار آن می‌گذشت. این دو نشریه از لحاظ تخصصی کیفیت بالایی نداشتند اما اخبار اقتصادی و اظهارات صاحب‌نظران در آنها به خوبی منعکس می‌شد. در این میان تهران اکونومیست به‌دلیل پیشینه و نگرشی تخصصی‌تر، توجه بیشتری را به خود معطوف می‌کرد. این نشریه 2هفته پس از تقدیم لایحه بورس، به سبک همیشگی خود، با حضور گروهی از صاحب‌نظران اقتصادی و مدیران اجرایی، میزگردی برگزارکرد و بحث تشکیل بورس در کشور را تجزیه و تحلیل کرد. در این میزگرد برخی از صاحب‌نظران و مدیران اجرایی که بیشتر متعلق به نسل گذشته بودند، تشکیل بورس در ایران را کاری زودهنگام می‌دانستند اما تقریبا، اکثریت آنها بر ضرورت وجود بورس تأکید داشتند. بحث اساسی به میزان و چگونگی نظارت دولت بر فعالیت‌های سازمان بورس اوراق‌بهادار مربوط می‌شد.

 

 

 

در میزگرد تهران اکونومیست برخی کارشناسان ابتدا انتقادهای خود را نسبت به مفاد لایحه پیشنهادی دولت ابراز کردند. مرتضی خسروشاهی، مدیرعامل شرکت سهامی صنایع متنوع ایران که از طرفداران تشکیل کمیته نظارت بربورس بود، قانون بورس را تشریفاتی خواند. خسروشاهی هم‌چنین به مواد 22 و 23 لایحه بورس که معامله سهام در خارج از جلسات رسمی را ممنوع می‌کرد، اعتراض داشت و اعلام کرد «هر بورس خصوصی می‌تواند مقرر دارد که افراد نمی‌توانند در خارج از بورس معاملاتی بکنند، ولی دولت نمی‌تواند قانونی در این زمینه تنظیم و از انجام معامله در خارج از بورس جلوگیری کند.» جزایری از تدوین‌کنندگان قانون بورس هم در این اعتراض همراه بود و گفت: «به عقیده بنده ظاهر قضیه چنین است که قانون خواسته بورس را دلال‌ها اداره کنند و حال آنکه با این قانون جلوی معاملات دلال‌ها را گرفته‌اند. همان‌طور که آقایان واقفند بورس یک مؤسسه دلالی است و دلال‌ها باید دور هم جمع شوند تا کار بورس به جریان افتد.»

اما دکتر برزگر- نویسنده و محقق-در این میان پرسشی اساسی را مطرح کرد: آیا بورس ایران باید مانند بورس نیویورک و لندن که کاملا جنبه خصوصی داشته و مستقل از نفوذ دولت است، اداره شود یا مانند بورس پاریس که دولتی نیست، ولی از طرف مقامات اداری، نظارت دقیقی بر آن اعمال می‌شود و انتخاب دلالان رسمی توسط دولت و ریاست‌جمهوری انجام می‌گیرد؟ با طرح این پرسش موقعیت جناح‌های فکری اکثریت و اقلیت مشخص شد.

 

اکثریت حاضران که بیشتر آنها از مدیران اجرایی و نمایندگان قوه مقننه بودند به دلایل مختلفی همچون پیشینه خطرناک بورس در بحران‌های اقتصادی و آشنا نبودن مردم با این سازمان، خواهان نظارت دقیق دولت بر فعالیت‌های این سازمان بودند. در این میان خسروشاهی با اشاره به بحران اقتصادی1929 آمریکا، معتقد بود باید اداره نظارت بر بورس نیویورک که در زمان ریاست‌جمهوری روزولت به منظور جلوگیری از تکرار بحران مشابه اقتصادی تشکیل شد را سرمشق قرار داد و یک کمیته نظارتی را مأمور بررسی اقدامات شرکت‌ها در معاملات بورس کرد.

معارفی، معاون شرکت سهامی کارخانجات ایران هم به ناآشنایی مردم با سهام و زمینه نامساعد برای فعالیت بورس اشاره کرد و مثال زد: «عده‌ای فامیل یا دوست دور هم جمع شده و به اعتبار آشنایی شرکتی تشکیل داده‌اند. اکنون غالب آن شرکت‌ها در حال ورشکستگی بوده و مبالغ زیادی به مردم بدهکارند با این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت که سهام آنها مورد خرید و فروش قرار گیرد؟»

مهندس انصاری از اعضای هیأت تحریریه تهران اکونومیست با بیان اینکه در ایران به دلایل مختلفی اعتماد به سازمان‌های دولتی بیشتر از مؤسسات خصوصی است از لزوم نظارت دولت بر بورس و حتی تشکیل بورس توسط بانک مرکزی حمایت کرد و افزود: «متأسفانه اغلب در کار ایجاد سازمان‌های جدید از کشورهای اروپایی یا آمریکا الگو می‌گیریم، در حالی که به سبب اختلاف شرایط تاریخی و اجتماعی و اقتصادی این الگوها نمی‌تواند اساس کار قرار گیرد و باید دید که در کشورهای توسعه‌نیافته که به‌طور کلی با ما شرایط مشترک دارند با این کارها چگونه مواجه می‌شوند.» با وجود این دکتر جزایری نظر طرفداران نظارت دولت را با این استدلال رد کرد؛ «مطلبی را که مهندس انصاری فرمودند: زیاد هم صحت ندارد زیرا دولت دارای 2 وظیفه است، اعمال حاکمیت و اعمال تصدی، همگان قبول دارند که دولت حاکم بر ملت است و می‌تواند اعمال حاکمیت را به خوبی انجام دهد اما در مورد اعمال تصدی نشان داده که نتوانسته چنان‌که باید عمل کند. مسلما دولت نه کارخانه‌دار است و نه دلال خوب.»

 

 

به این ترتیب مدیران اجرایی و صاحب‌نظران اقتصادی بر لزوم تشکیل بورس اجماع نظر داشتند، اما اکثریت‌شان معتقد بودند که به‌علت تازگی بحث معاملات سهام و شرکت‌های سهامی و جلوگیری از بروز بحران و فساد مالی، دولت باید بر فعالیت‌های بورس نظارت بیشتری داشته باشد. بخش بزرگی از کارگزاران دولت نیز در این مورد با آنها هم عقیده بودند عالیخانی از معدود وزیرانی بود که به اقتصاد بازار آزاد اعتقاد کامل داشت در حالی که شاه معدوم و نخست‌وزیرانش (منصور و هویدا) به شدت معتقد به دخالت دولت در امور اقتصادی و دخالت در بازار بودند.

نگرش دوگانه و محتاطانه نسبت به بورس تا سال‌ها همگانی بود. در هفته‌ای که لایحه بورس بعد از حدود 2سال معطلی در مجلس شورای ملی مطرح شد، روزنامه بورس در 2 سرمقاله خود به خوبی این دوگانگی را نشان داد.

سرمقاله این روزنامه در نخستین اظهار نظر خود عملا علیه تشکیل بورس موضع گرفت و با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار که با شرکت سهامی قلابی خود اقدام به اختلاسی 15میلیون ریالی کرده بود، نتیجه گرفت: «بورس سهام و اوراق بهادار به منظور معرفی شرکت‌های تجاری صحیح‌العمل قرار است تشکیل شود و اگر بنا باشد هر که از مادرش قهر کرده بعد از مدتی کلاهبرداری در ماوراء‌بحار قدم رنجه فرماید و به تهران برگردد و با تشکیل یک شرکت قلابی با سرمایه و سرنوشت مردم بازی کند، پس همان بهتر که لایحه تصویب نشود و بورس اوراق‌بهادار به وجود نیاید». البته نویسنده بلافاصله تندروی خود را تعدیل کرده و سرمقاله بعدی را به ضرورت وجود بورس برای سهولت جریان سرمایه و به کار افتادن سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک، اختصاص داد.

لایحه بورس به مجلس رفت

مجلس وقت بعد از 18 ماه تأخیر در 14 آذر 1344 رسیدگی به لایحه بورس را در دستور کار خود قرار داد. مسئله نظارت و حفظ سلامت بورس در مذاکرات مجلس نیز به مهم‌ترین بحث تبدیل شد. کمیسیون اقتصادی مجلس دگرگونی‌های بنیادی و پراهمیتی را در متن لایحه بورس به وجود نیاورده بود و اصلاحات بیشتر جنبه ویرایش و تصحیح داشتند. با این وجود وزیر دارایی شخصا برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در مجلس حضور یافت.

اولین اعتراض که به طولانی‌ترین بحث مجلس منجر شد، به وسیله فلیکس آقایان، نماینده ارامنه شمال به ماده18 قانون وارد شد. در این ماده آمده بود؛ « در هیأت داوری بورس، رسیدگی به اختلافات تابع تشریفات مقرر در آیین نامه مربوط خواهد بود. هر یک از طرفین اختلاف می‌توانند موضوع درخواست خود را به اطلاع هیأت داوری رسانده و تقاضای صدور رأی کنند. هیأت داوری بورس باید فی‌المجلس به موضوع اختلاف رسیدگی و رأی خود را اعلام کند. درصورتی که رسیدگی و اعلام رأی در همان جلسه ممکن نباشد. هیأت داوری باید حداکثر ظرف 3روز، رأی خود را صادر و اعلام کند. رأی این هیأت لازم‌الاجراست و اداره ثبت اسناد مکلف است طبق مقررات راجع‌به اجرای اسناد رسمی آن را اجرا کند.»

آقایان در اعتراض خود اعلام کرد: «بنده مخالفم که (احکام هیأت داوری) جنبه اسناد رسمی داشته باشد... جنبه یک محکمه دولتی را به آن ندهید... این اشخاص (کارگزاران) در آن‌جا (بورس) تضمین دارند و در حقیقت از ‌شأن بورس می‌کاهد... اما نباید یک مطالبی را از خودمان اضافه کنیم.» آقایان در نهایت پیشنهاد کرد ماده 18 به صورتی تصحیح شود که آرای هیأت داوری برای کارگزار قطعی باشد نه مشتری و مشتری مجاز باشد برای احقاق حق خود به دادگستری مراجعه کند و هم چنین لفظ لازم‌الاجرا نیز حذف شود تا کار بورس به ثبت اسناد و کاغذ بازی‌های مربوط به آن نرسد.

پیشنهاد آقایان با مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان از جمله عدل طباطبایی، رئیس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس روبه‌رو شد. عدل طباطبایی در رد نظر آقایان تأکید کرد: «بورس لازمه‌‌اش سرعت است باید رأیی که داده می‌شود اجرا بشود، بعدا حقوق طرفین برای رجوع به محاکم و رسیدگی مراجع قضایی حفظ بشود تا بورس بتواند با سرعت کارش را بکند.» با وجود این آقایان پیشنهاد خود را پس نگرفت و با سرسختی از طراحان لایحه و اعضای کمیسیون اقتصادی انتقاد کرد و آنها را فاقد قدرت تشخیص کارشناسی دانست و گفت: «آدم باید شهامت داشته باشد و اشتباهات خود را بگوید و کسانی هم که در این امر اقدام کرده‌اند، هیچ کدامشان متخصص نیستند. بورس هم تا به حال در ایران نبوده و متخصصانی که ما داریم منحصر می‌شود به اشخاصی که چند صفحه از کتاب اقتصاد را که مربوط به بورس بوده خوانده‌اند.» در هر صورت پیشنهاد آقایان رأی نیاورد و ماده 18 به همان صورت پیشین تصویب شد.

یکی از مهم‌ترین بحث‌های مجلس زمانی آغاز شد که محسن خواجه‌نوری، نماینده شمیران درباره علت محدود بودن معاملات بورس به سهام شرکت‌های ایرانی و ممنوعیت مبادله سهام خارجی پرسش کرد. در این باره وزیر دارایی توضیح داد: «اگر قرار باشد اوراق بزرگ بین‌المللی را بیاوریم در بازار ایران، معنی‌‌اش چیست؟ معنی‌اش‌ این است که به وسیله این بورس، پس‌اندازهای خودمان را بسیج بکنیم و در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به‌کار بیندازیم، از این نظر است مخصوصا نوشته شده مؤسسات ایران، البته سؤالی که می‌فرمایید ممکن است 30 سال دیگر مطرح بشود ولی الان صلاح ما نیست.»

در این میان یکی از نمایندگان بحث میزان سهم سهامداران خارجی در بورس را پیش کشید و خواهان آن شد که سهام خارجیان در شرکت‌های فعال در بورس باید کمتر از 50درصد باشد. عالیخانی، وزیر دارایی که مایل به افزایش ورود سرمایه به ایران بود چنین الزامی را ضروری نمی‌دانست و گفت:«نظری که می‌فرمایند، نمی‌دانم تا چه اندازه مربوط به این ماده خاص باشد صحبت واحدهای تولیدی است که در ایران به ثبت رسیده و به نسبت سرمایه‌ای که در ایران دارند، سهامی منتشر کرده‌اند و این سهام مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد. حالا بحث اینکه چقدر از این سهام مال ایرانی باشد زیاد معلوم نیست. خدمتتان عرض می‌کنم، فرض بفرمایید، 60درصد سهام شرکتی متعلق به خارجی‌ها باشد، اگر یک چنین شرکتی بیاید به نسبت 10درصد از سهامش یعنی مقداری که در کنترل خودش داشته، وقتی کمیته پذیرش این را قبول کرد، این شخص می‌آید 10درصد کنترل را می‌ریزد توی بورس به عبارت دیگر خودش که 60 درصد داشته، 10درصد از اوراق‌‌اش رفته داخل بورس، این به نفع ماست.»برخی از نمایندگان این توضیح را نپذیرفته و بر لزوم گنجاندن نسبت 51 به 49درصد سهام ایرانی به خارجی در لایحه تأکید می‌کردند مسئولان کمیسیون اقتصادی استدلال کردند که معاملات بورس خودبه‌خود تابع قانون جلب سرمایه‌های خارجی است و بحث در این زمینه دیگر موردی ندارد.

پیشنهاد‌های نهایی و تصویب قانون

آخرین تلاش نمایندگان برای انجام تغییراتی در لایحه، زمانی بود که هلاکو رامبد به مفاد ماده 31 لایحه اعتراض کرد. این ماده مقرر می‌داشت: «آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون را وزرای اقتصاد و دادگستری تهیه و تصویب کنند.

 

 

 

 

پس از تشکیل شورای بورس، هرگونه تغییر در آیین‌نامه‌ها یا تصویب آیین نامه‌های جدید در صلاحیت شورای مزبور خواهد بود که با تأیید اکثریت دو‌سوم اعضای شورا قابل اجراست.» رامبد استدلال کرد: «یک وضع عمومی در تمام ادارات و مؤسسات مملکت مشهود است. هر مراجعه‌کننده‌ای اعم از اینکه خودش در دستگاه دیگر دولت باشد، وقتی به یک اداره دولتی مراجعه می‌کند درست در مقابل آیین‌نامه‌ای قرار می‌گیرد. مثل اینکه آن را قشون حاکم مظفری در مقابل قشون محکوم اسیری تنظیم کرده باشد... در آخر هر قانونی، جملات بسیار ساده و زیبا و محرمانه‌ای هست که نمایندگان مجلس اجازه می‌دهند؛ آیین‌نامه اجرایی این قانون را وزارتخانه مربوطه با تصویب هیأت دولت تنظیم، تصویب و اجرا کند.

 

 

برعهده نمایندگان مردم است که آیین‌نامه‌هایی که مربوط به داخل وزارتخانه‌هاست، مثلا آیین‌نامه استخدامی را وزارتخانه و هیأت دولت تصویب کند، اما آیین‌نامه‌‌هایی که به هر نحوی از انحا، مردم با آن سروکار دارند، باید به تصویب نمایندگان مردم برسد.» رامبد در نهایت پیشنهاد کرد اجرای آیین نامه اجرایی منوط به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شود.در اینجا عالیخانی بار دیگر به دفاع از لایحه پرداخت و تأکید کرد: «بورس در ایران چون سابقه‌ای برایش نبوده... این است که پیشقدم شدیم یک چنین قانونی بیاوریم که این کار برود جلو و گرنه اصولا کاری است که باید مردم بکنند، به همین دلیل چون در آغاز کار ناچار هستیم، یک مداخله‌ای در کار بکنیم، سعی کردیم این مداخله را به حداقل برسانیم. در شورای بورس سعی کردیم این نکته را مراعات کنیم، دادستان را گذاشتیم، رئیس بانک ملی، رئیس کانون بانک‌ها، رئیس بانک اعتبارات صنعتی، یعنی اکثریتی که ما نمی‌توانیم و نباید هم بتوانیم آنها را تحت‌تأثیر قرار دهیم. ممکن است بگویند مصالح سیاسی، مصالح سیاسی چیست؟ مصالح سیاسی هیچ ارتباطی به مصالح بورس ندارد...»

پیشنهاد رامبد نیز رأی نیاورد و آخرین سؤال نمایندگان مربوط به ماده پایانی لایحه بود که استفاده از نام بورس را برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع می‌کرد. عالیخانی درباره علت این ممنوعیت توضیح جالبی داد: «علت اصلی که این ماده نوشته شد این بود که در بدو تدوین لایحه، یک روزی متوجه شدیم که شخصی رفته است و می‌خواهد این اسم را برای خودش به ثبت برساند تا اینکه اگر ما خواستیم دست به کار شویم، به هر قیمت که خواست این حق را بفروشد، معامله‌ای بکند.»شور مجلس درباره لایحه بورس 2جلسه به طول انجامید و بعد از تصویب برای سنا فرستاده شد و بعد از تصویب سنا (که مذاکره در آن تنها 15 دقیقه به طول انجامید) لایحه بورس به صورت قانون درآمد.

به این ترتیب قانون بورس بعد از حدود 30سال بحث، بررسی و تعلیق تهیه شد. هرچند که آغاز به کار رسمی بورس تا بهمن ماه سال1346 به طول انجامید.





نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢٢

در گفت‌وگوی مدیر ناشران شرکت بورس با فارس

دلایل حذف شرکت‌ها از بورس اعلام شد/ بررسی وضعیت ۲۰ شرکت
خبرگزاری فارس: مدیر امور ناشران شرکت بورس دلایل دور جدید حذف شرکت‌ها از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس را اعلام کرد و از بررسی وضعیت ۲۰ شرکت دیگر و ارایه مشاوره و راهکار به مدیران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، مسئولان بازار سرمایه کشور بعد از اجرای قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر ۸۴ مجلس، اقدامات متعددی را برای ساماندهی حوزه‌های مختلف انجام دادند. یکی از این اقدامات که از سال ۸۷ شروع و همچنان ادامه دارد پالایش بورس از شرکت های سهامی عام غیرمنطبق با دستورالعمل‌های موجود و اخراج از بورس یا انتقال به فرابورس بوده و تاکنون هم حدود ۱۱۶ شرکت از فهرست شرکت‌های بورس خط خورده و تعداد اندکی هم به بازار پایه فرابورس منتقل شده و یا شرکت‌هایی مانند قند شیروان و صنعتی مینو بعد از اصلاح ساختار مجددا به فرابورس آمده‌اند.

این درحالی است که هیئت پذیرش اوراق بهادار در تازه‌ترین تصمیم خود بعد از حذف ۵ شرکت بسته‌بندی مشهد، قند پارس، کابل باختر، پرمیت و تولیدی جام جهان‌نما و انتقال آنها به بازار پایه فرابورس، رای حذف شرکت کابل تک از بورس و انتقال آن به بازار پایه فرابورس داد.

*کوچ  و حذف اجباری 118 شرکت از بورس

به این ترتیب با احتساب حذف ۲۵ شرکت از سال ۶۹ (دوران جدید بورس بعد از انقلاب) تا ۸۶ و  شرکت دیگر در سال‌های ۸۷ و ۸۸ و همچنین ۶ شرکت جدید در دو هفته اخیر و با در نظر داشتن انحلال چند ماه پیش فرمولبیدن کرمان به دلیل انحلال و ورشکستگی،‌در مجموع ۱۱۸ شرکت از تابلوهای معاملاتی بورس اخراج و ۶ شرکت از این تعداد به بازار پایه فرابورس کوچ داده شده‌اند.

*دلایل  خط  خوردن شرکت هایی مانند کابل تک

براساس این گزارش، روح الله حسینی مقدم مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار در رابطه با دلایل حذف نام شرکت هایی مانند کابل تک از بورس و حضور آن در بازار پایه فرابورس از اول اسفند به فارس گفت: طبق مصوبه ۲۰ آذر هیئت پذیرش اوراق بهادار ابتدا ۵ شرکت از بورس حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند. بعد از بررسی‌های وضعیت کابل تک هم تصمیم گرفته شد این شرکت هم به دلیل نگرانی‌هایی که از آینده و تکرار تجربه انحلال شرکت فرمولیبدن کرمان وجود داشت، از بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شود.

وی ادامه داد: سرمایه اسمی این شرکت بیش از ۹۰۰ میلیون تومان است که به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر شرکت ها و همچنین شرایط پذیرش شرکت های جدید نبست. از سوی دیگر امکان اعمال افزایش سرمایه این شرکت به حداقل ۲۰ میلیارد تومان وجود ندارد تا قادر به تداوم حضور در بازار دوم معاملات باشد. این موضوع باعث شده بود تا نقدشوندگی سهام کابل تک از وضعیت نامناسبی برخوردار باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری چند جلسه با مدیران و مسئولان شرکت فوق مشخص شد هر چند برنامه‌های کوتاه مدتی مد نظر است اما کابل تک با ساختار فعلی توان رقابت را ندارد. علاوه بر این موارد این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. به همین دلیل و یا در نظر گرفتن همه جوانب، هیئت پذیرش تصمیم به انتقال کابل تک به بازار پایه کرد تا این شرکت از بازار سرمایه خارج نشده و از طریق بازار پایه فرابورس از امکان حضور در بازار سهام برخوردار باشد.

*امکان بازگشت شرکت ها در بازار

به گفته وی در صورت تغییر شرایط و اصلاح وضعیت این شرکت و همچنین سایر شرکت‌های منتقل شده به بازار پایه فرابورس، امکان حضور در بازار دوم فرابورس و حتی در آینده بازگشت به بورس را دور از ذهن نیست .

*بررسی وضعیت 20 شرکت بورسی دیگر

مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار در بخش‌ دیگری از اظهارات خود به تداوم بررسی شرایط همه شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های بازار دوم معاملات با سرمایه‌های اندک اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدنظر بورس این است که با بررسی ساختار و وضعیت شرکت‌ها، کمک کند تا حضور آنها در تابلوهای معاملاتی بورس با در نظر داشتن دستورالعمل پذیرش منطبق بوده و در بلند مدت قادر به ادامه فعالیت باشند.

حسینی مقدم افزود: بر همین اساس جلسات متعددی با صنایع و شرکت‌ها برگزار شده و می‌شود تا با بررسی مشکلات موجود نسبت به ارایه راهکارها و حل موانع کمک شود. چرا که متولیان بازار سرمایه علاقمندند شرکت‌های کنونی بورس همچنان در بازار سهام حضور داشته باشند و یا در صورت عدم امکان تطبیق شرایط تعریف شده بورس به بازار پایه یا بازار دوم فرابورس منتقل شوند.

وی با بیان اینکه بورس اقدام به برگزاری جلسات هفتگی با مدیران شرکت‌ها با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کرده و بین ۱۵ تا ۶۰ روز هم مهلت ارایه برنامه‌های آینده داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم وضعیت ۲۰ شرکت بورس از لحاظ موادی چون سرمایه اسمی، تعداد سهامداران، وضعیت سود‌آوری اندازه و غیره مورد توجه بوده و به آنها مشاوره می‌دهیم.

*بورسی با 341 شرکت سهامی عام

حسینی مقدم در برابر این سئوال که با احتساب حذف نام کابل تک از بورس شرکت‌های به چه تعداد رسیدند پاسخ داد: با در نظر گرفتن 6 شرکت اخیر و انحلال شرکت فرومولبیدن کرمان ، طی سال جاری در مجموع 7 شرکت از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس خط خورده و تعداد شرکت های بورسی به 341 شرکت رسیده است.

به گفته این مقام مسئول از این تعداد، 127 شرکت در بازار اول و شامل 69 شرکت تابلوی اصلی و 58 شرکت در تابلوی فرعی حضور دارند و 220 شرکت دیگر هم در فهرست شرکت های بازار دوم معاملات قرار گرفته اند.

گفت وگو از علی رضایی زاده




نویسنده: سید روح الله حسینی مقدم - ۱۳٩٠/۱۱/٢۱
معامله طلا در انواع بورس های کالایی جهان با عیار و اوزان مختلفی انجام می شود: به عنوان مثال در بورس کالایی شانگهای، طلا با واحد پولی یوآن به ازای هر گرم در قالب شمش های یک کیلوگرمی مورد دادوستد قرار می گیرد یا اینکه در بورس کالایی توکیو طلا با واحد پولی ین به ازای هر گرم مبادله می شود.
 
اما در بازار لندن، سیدنی استرالیا، ایالات متحده (بورس کالایی نیویورک به صورت قراردادهای آتی با سررسیدهای مختلف) وضعیت اندکی متفاوت است و مبادلات به صورت دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار می گیرد. (اونس مخفف: oz) )از واحدهای جرم است . Oz سرواژه عبارت ounce است. 

یک اونس برابر است با 28.35 گرم و یک شانزدهم پوند. واحد اونس در دستگاه‌های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است. اونس واحدی جهت اندازه گیری وزن مواد است که در برخی از نقاط ممکن است متفاوت باشد . همچنین برای اندازه گیری وزن فلزات گرانبها از قبیل طلا، نقره، پلاتین و... از واحد troy ounce استفاده می شود که معادل ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم است.)  

اما برای اینکه از تازه ترین اطلاعات و اخبار مربوط به روند دادوستد طلا در بازارهای جهانی مطلع شویم بهتر است به معتبرترین سایت یعنی www.kitco.com  مراجعه کرد.
فرمول های محاسباتی در بازار طلا
برای خرید و فروش طلا بهتر است ابتدا فرمول های تعیین قیمت مربوط به این بخش را کاملاً یاد گرفته، سپس در مرحله بعد مبادرت به خریدوفروش کنیم.
اما قبل از هر چیزی بهتر است اصطلاحات مربوط به این بازار را بدانیم: 

1-     یک اونس طلا برابر با 31.103431گرم باعیار(999.9) که عیار (24) هم خوانده می شود. 

2-     یک مثقال طلا برابر با 4.608گرم است.

3-     مظنه طلا درایران(که بر سر زبان ها است) یعنی قیمت 4.608گرم طلای17عیار یا(705).

4-     سکه تمام بهارآزادی (قدیمی و امامی ) عیار(21.6) است؛ یا همان عیار(900)که عیار 22هم خوانده می شود، وزن هرسکه (8.133) گرم است.

5-     سکه نیم بهار آزادی (وزن 4.0665گرم با عیار900( است.

6-     سکه ربع بهارآزادی (وزن2.03225 گرم با عیار900 (است.

7-     مظنه = به قیمت یک مثقال طلا با عیار 705(17) گفته می شود.

8-     مثقال = 4.6083 گرم است .

9-     گرم = 1000 سوت است .

10-   قیراط = 200 سوت است .

11-     گرم = 5 قیراط گرمی است .

12-     متفرقه : به کار ساخته مستعمل ، متفرقه گفته می شود .

13-     آبشده : طلایی را که آب کرده و در قالب ریخته شده است ، آبشده نام دارد .

14-     انگ : به شماره قبض ری گیری که بر روی آبشده حک شده است ، گفته می شود .

15-     ری گیری : جایی که عیار طلا را تشخیص می دهند ، ری گیری نام دارد .
مطالب تکمیلی را از طریق سایت زیر پیگیری کنید...
این مطالب توسط علیرضا باغانی تهیه شده است....
http://www.asriran.com/fa/news/200486/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%88-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F
بازار آتی سکه طلا 

اما علاوه بر بازارهای نقدی مدت سه سال است که در بورس کالای ایران بخشی به عنوان بازار آتی فعالیت خود را آغاز کرده که بهتر است برای آشنایی با این بازار هم نکاتی را درباره آن نیز بگوییم:      

روند رو به رشد مشتریان معاملات آتی، از جذابیت «اهرم مالی» در این بازار حکایت دارد. کسانی که «اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی» را امضا کرده اند مدعی «ریسک پذیری» بالا هستند. «اهرم یک به یازده»، این بازار را به بازاری «بی رحم» تبدیل کرده است. از این رو مشتریان تازه وارد، باید با آگاهی بالا، اقدام به سرمایه گذاری کنند تا زیان به حداقل برسد. لذا نکات زیر قابل توجه است:

1- با شرکت های کارگزاری خلوت کار کنید. کارگزاری هایی که حجم معاملات بالا دارند، به علت کندی در سرعت «سامانه معاملات آتی»، قادر نیستند درخواست مشتریان را به موقع انجام دهند. جدیدترین فهرست «رتبه بندی کارگزاران قراردادهای آتی» را در وبگاه «شرکت بورس کالای ایران» به نشانی ime.co.ir  بیابید. 

2- جهت اطلاع از قیمتهای روز و لحظه ای طلا، سکه، نقره ، مس  و ارز در بازار ایران و جهان به سایت bourse24.ir بخش نبض بازار طلا مراجعه کنید. همچنین قیمتهای جهانی کالا را در وبگاه دست اول  www.kitcometals.com  ببینید.

3- در مواقعی که وبگاه  www.ime.co.ir بیش از حد شلوغ است، می توانید از مسیر جایگزین www.ime-co.ir استفاده کنید.

4- برای شروع حداقل به مدت 2 ماه، بیش از 5 موقعیت باز نکنید. این زمان برای «دوره کارآموزی» لازم است.

5- قیمت های جهانی را به کمک یک نرم افزار توانمند دنبال کنید. برای مثال نرم افزار Meta Trader 5 با حساب کاربری demo، به صورت رایگان امکان بررسی قیمتهای حال و گذشته اونس جهانی طلا و نسبت ارزهای جهانی به یکدیگر را فراهم کرده است. همچنین با ابزارهای قوی این نرم افزار، قادر به تحلیل تکنیکال روی نمودارها هستید. اخیراً یکی از شرکتهای تولید کننده نرم افزار بازار سرمایه، اقدام به ارائه خدمات معاملات بر خط «بورس اوراق بهادار تهران» روی این نرم افزار کرده است. این نرم افزار را از مسیر metatrader5.com دریافت کنید.

6- در آخر، اگر موقعیت باز دارید و اصطلاحاً Margin Call شده اید، عجله نکنید و درصورت امکان موقعیت خود را نبندید. در این صورت اگر موقعیت معکوس بگیرید و موقعیت را ببندید، زیان شناسایی می کنید. ولی میتوانید با رساندن موجودی به حداقل وجه ضمانت، بازی را ادامه دهید. توجه داشته باشید بازار همیشه صعودی و یا نزولی نیست. با کمی حوصله با نوسانات بازار، زیان جبران خواهد شد. همچنین اگر پیش بینی می کنید که روز بعد، Margin Call خواهید شد، امروز مقداری حساب خود را شارژ کنید تا فردا از هشدار Margin Call رهایی یابید.



سید روح الله حسینی مقدم
کارشناسی ارشد اقتصاد کارشناس بازار سرمایه از سال 1383 مدرس دانشگاه
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
Monex Live Gold Price
web polls
کدهای اضافی کاربر :


unction keep_alive() { xmlhttp = new XMLHttpRequest(); xmlhttp.open('GET', "path_to_your_server_stock_data_code"); xmlhttp.send(null); xmlhttp.onreadystatechange = function(){ if (xmlhttp.readyState == 4) { if(xmlhttp.status == 200 ){ var receivedText = xmlhttp.responseText; if(document.getElementById){ document.getElementById('updatesuff').innerHTML = receivedText; } }else{ alert("Unable to transmit your changes to the server."); return false;}}}}; setInterval(keep_alive,840000); //My session expires at 15 minutes