.

موج: ایران دو دهه دوران طلایی برای سرمایه داری مالی را گذارند

 
سه شنبه 25 دی 1386
.

دو دهه گذشته را می توان دوران طلایی برای سرمایه داری مالی با نشانه هایی چون رشد سریع در ارزش کل و حجم داد و ستد در بازارهای سرمایه جهانی ( به ویژه بورس های اوراق بهادار) و همچنین گسترش برنامه های خصوصی سازی نام برد.

به گزارش موج، سید روح الله حسینی مقدم کارشناس بازار سرمایه دراشاره به نقش واسطه های مالی، اظهارداشت: واسطه های مالی به عنوان نهادهای اجرایی و عملیاتی بازار، با برخورداری از کارکردی چندمنظوره، نقش مهمی را در یک بازار توسعه یافته اوراق بهادار ایفا می کنند.

وی از فعالیت هایی نظیر تامین سرمایه و پذیره نویسی، عرضه اولیه، مدیریت پرتفوی، انجام سفارش های خرید و فروش مشتریان، مشاوره، ادغام، تملک، تغییر در ساختارهای سازمانی به عنوان مهمترین فعالیت واسطه های مالی نام برد.

وی ادامه داد: تاسیس و فعالیت واسطه مالی، مستلزم وجود معیارهایی درباره صلاحیت، برخورداری از دانش، منابع و مهارت های لازم و کفایت سرمایه واسطه ای مورد نظر، تضمین رفتار منصفانه، صادقانه و حرفه ای با مشتریان، رعایت قوانین و مقررات، تفکیک صحیح وظایف و مسئولیت هاو مواردی از این قبیل است.

وی با بیان ضرورت ایجاد شرکت تامین سرمایه به عنوان یکی از واسطه های مالی بازار اوراق بهادار، به قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 اشاره کرد که در آن در نحوه تاسیس، فعالیت، دریافت مجوز و نظارت بر آن تاکید شده است.

وی ازبانکدای سرمایه گذاری یا پذیره نویسی به عنوان یکی از فعالیت های اصلی مالی در بازار اولیه نام برد و اضافه کرد:

واحدهای اقتصادی خصوصی و دولتی از طریق عرضه خصوصی و یا عرضه عمومی اوراق بهادار به سرمایه مورد نیاز دسترسی پیدا کرده و برای این منظور خدمات موسسات تامین سرمایه از طریق ارایه مشاوره، پذیره نویسی و تامین سرمایه نقش اساسی را ایفاء می کند.

حسینی مقدم با بیان اینکه" در سال های پیش از انقلاب اسلامی نیز توجه به موسسات تامین سرمایه و فعالیت و خدماتی که ارایه می دهند، وجود داشته است"؛ گفت: اما فعالیت چنین موسساتی بدون تدوین قوانین و مقررات لازم، صرفا در قالب اساسنامه آنها لحاظ شده بود.

وی ادامه داد:به عنوان نمونه، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران (1338) و بانک توسعه و سرمایه گذاری ایران (1352)، شرکت خدمات مالی ایران (1353) و شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (1354) از جمله این موسسات بودند.

وی در اشاره به خصوصی سازی و ضرورت استفاده از موسسات تامین سرمایه در ایران گفت: خصوصی سازی در دهه های اخیر به عنوان سیاستی موثر در افزایش کارآمدی اقتصاد ملی در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، مطرح است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه" دو دهه گذشته را می توان دوران طلایی برای سرمایه داری مالی به حساب آورد"، از رشد سریع در ارزش کل و حجم داد و ستد در بازارهای سرمایه جهانی ( به ویژه بورس های اوراق بهادار) و همچنین گسترش برنامه های خصوصی سازی به عنوان نشانه های آن نام برد.

وی ادامه داد: اگر چه دولت ها، عموما برنامه های خصوصی سازی را بیش از هر چیز برای بهبود وضعیت اقتصادی به کار می گیرند، اما آنها امیدوارند که خصوصی سازی بتواند از طریق عرضه سهام به عموم، موقعیت بازارهای سهام ملی آنها را بهبود بخشد.
وی اضافه کرد: بسیاری از پژوهش های اقتصادی اخیر با نشان دادن رابطه مستقیم میان توسعه بازار سرمایه و رشد اقتصادی، انگیزه جدیدی در این زمینه ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه " در اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 تشکیل نهادهای مالی و پولی مختلفی با مالکیت غیر دولتی ضرورت دارد"، تصریح کرد: پایان دادن به سه دهه حاکمیت دولت بر اقتصاد کشور و ایجاد بخش خصوصی قدرتمند نیازمند اجرای درست سیاست خصوصی‌سازی، از طریق ایجاد زمینه‌های لازم و کافی برای تحقق اهداف خصوصی‌سازی در بلندمدت، است.

وی از نیاز شرکت ها به استفاده از خدمات این موسسات برای تامین سرمایه مورد نیاز، بهبود مدیریت مالی شرکت ها از طریق ارایه خدمات مشاوره مالی، قیمت گذاری مناسب سهام شرکت های اصل 44، ضرورت افزایش میزان تشکیل سرمایه در کشور و گسترش سهم بخش خصوصی در تشکیل سرمایه، راهنمایی خریداران، رونق بخشیدن به بازار ادغام و تملک کشور به عنوان برخی از دلایل ایجاد موسسات تامین سرمایه در ایران ذکر کرد.

وی با اشاره به شروع فعالیت وسسات تامین سرمایه در کشور، گفت: نکته قابل توجه اینکه در قوانین پولی و بانکی کشور و مصوبات شورای پول و اعتبار نیز تعریف واضح و روشنی از بانک سرمایه گذاری نشده است.

حسینی مقدم اضافه کرد: در تبصره 3 قانون عملیات بانکی بدون ربا، اعطای تسهیلات توسط بانک ها در غالب عقود محدود گردیده است و عملا تفاوتی بین بانک های تخصصی و تجاری وجود ندارد، به ویژه آنکه قانون عملیات بانکی بدن ربا، بنا به ماهیت خود به سرمایه گذاری و مشارکت معطوف است.

وی تصریح کرد: خلا خدمات حاصل از فعالیت این موسسات در بازار مالی ایران همواره وجود داشته است؛ به خصوص در نحوه انجام معامله بلوکی سهام از جمله ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان طی ماههای گذشته، این خلا بیشتر حس می شود.
وی از ایجاد امکانات و شرایط لازم برای اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی خارجی توسط افراد و شرکت‌های داخلی، تسهیل امکان انتشار اوراق مشارکت برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس و خارج از آن و سایر شرکت‌های متقاضی خرید سهام بلوکی به عنوان دیگر رویکردهایی نام برد که می تواند به موفقیت سیاست خصوصی سازی در غالب اصل 44 کمک کند.